Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

1396955_49065589

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden tot privé gegevens. 17 procent van de Nederlanders is bereid privacy op te offeren voor data om iets gratis te krijgen.

Het lijkt erop, dat veel consumenten de gevolgen onderschatten van het delen van digitale informatie. Het kortetermijndenken voor persoonlijk gewin kan tot grote en langdurige schade leiden. Regisseur James Gunn en acteur Kevin Hart hebben ervaren dat geposte tweets illustreren hoe het delen van online gegevens tot beschadigde reputaties of zelfs carrières leiden. Werkgevers doen ook steeds vaker een beroep op sociale media platforms om een idee te krijgen over potentiële kandidaten of huidige werknemers in een organisatie. Zo blijkt dat 37 procent van de werkgevers bepaalde sollicitanten uiteindelijk niet hebben aangenomen na een check op Facebook, Instagram of LinkedIn. 34 procent van de werkgevers heeft wel eens medewerkers terecht gewezen of ontslagen vanwege online content.

Ondanks dat consumenten nonchalant lijken te zijn, heeft 20 procent van de Nederlandse respondenten stressgevoelens overgehouden aan het online delen van persoonlijke gegevens. 17 procent van de respondenten heeft geld verloren en 24 procent ervaart last van spam en advertenties. Inmiddels beschermt 61 procent van de Nederlanders hun apparatuur, apps of privé gegevens met een wachtwoord. Uit angst voor cybercriminelen, maar volgens burgers ook om controle van de overheid buiten de deur te houden. 27 procent van de respondenten wijzigt regelmatig de privacy-instellingen van (mobiele) computers, diensten en apps. En iets meer dan een kwart van de internetgebruikers plakt de webcam af op apparatuur.

“Iedereen heeft recht op dataprivacy. Maar helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden die onderstrepen dat data alom misbruikt wordt. De datalek van hotelketen Marriott waarbij een flink aantal van de 500 miljoen gedupeerden te maken kregen met identiteitsfraude, of de kassa’s van winkelketen Forever 21 die creditcardgegevens openbaar hebben gemaakt. Het zijn praktijkvoorbeelden die grote impact hebben op ons dagelijks leven. Goede digitale hygiëne is van cruciaal belang. Dankzij de inzet van effectieve digitale beveiligingsoplossingen en praktische maatregelen kunnen dergelijke risico’s tot een minimum beperkt worden”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Noord Europa bij Kaspersky Lab.

Lees ook
Grootste databeschermingsspecialist van de Benelux zet in op uitbreiding naar Euregio Rijn-Maas

Grootste databeschermingsspecialist van de Benelux zet in op uitbreiding naar Euregio Rijn-Maas

Cranium, de specialist in privacy-, security- en datamanagement opent een nieuw kantoor in Hasselt. Naast de Belgische hoofdzetel in Zaventem heeft het snelgroeiende bedrijf kantoren in Nederland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De zesde vestiging van CRANIUM bevindt zich op de Hasseltse Corda Campus waar verschillende i1

Meld je hier aan voor PrivacyConnect – Amsterdam editie!

Meld je hier aan voor PrivacyConnect – Amsterdam editie!

Sluit aan voor de Amsterdam-editie van de PrivacyConnect community Chapter-bijeenkomst onder leiding van de lokale Chapter Chairs. In deze bijeenkomst duiken we de diepte in en bespreken we de allernieuwste ontwikkelingen rondom privacyregelgeving met aandacht voor de AVG, CCPA, Schrems II en LGDP.

Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

In hun voortdurende streven naar meer efficiëntie – nodig om concurrenten het hoofd te bieden – verkennen steeds meer bedrijven de mogelijkheden van process mining. Met behulp van process-miningtechnologie kan men onderzoeken hoe processen werkelijk verlopen in een organisatie