Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

1396955_49065589

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden tot privé gegevens. 17 procent van de Nederlanders is bereid privacy op te offeren voor data om iets gratis te krijgen.

Het lijkt erop, dat veel consumenten de gevolgen onderschatten van het delen van digitale informatie. Het kortetermijndenken voor persoonlijk gewin kan tot grote en langdurige schade leiden. Regisseur James Gunn en acteur Kevin Hart hebben ervaren dat geposte tweets illustreren hoe het delen van online gegevens tot beschadigde reputaties of zelfs carrières leiden. Werkgevers doen ook steeds vaker een beroep op sociale media platforms om een idee te krijgen over potentiële kandidaten of huidige werknemers in een organisatie. Zo blijkt dat 37 procent van de werkgevers bepaalde sollicitanten uiteindelijk niet hebben aangenomen na een check op Facebook, Instagram of LinkedIn. 34 procent van de werkgevers heeft wel eens medewerkers terecht gewezen of ontslagen vanwege online content.

Ondanks dat consumenten nonchalant lijken te zijn, heeft 20 procent van de Nederlandse respondenten stressgevoelens overgehouden aan het online delen van persoonlijke gegevens. 17 procent van de respondenten heeft geld verloren en 24 procent ervaart last van spam en advertenties. Inmiddels beschermt 61 procent van de Nederlanders hun apparatuur, apps of privé gegevens met een wachtwoord. Uit angst voor cybercriminelen, maar volgens burgers ook om controle van de overheid buiten de deur te houden. 27 procent van de respondenten wijzigt regelmatig de privacy-instellingen van (mobiele) computers, diensten en apps. En iets meer dan een kwart van de internetgebruikers plakt de webcam af op apparatuur.

“Iedereen heeft recht op dataprivacy. Maar helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden die onderstrepen dat data alom misbruikt wordt. De datalek van hotelketen Marriott waarbij een flink aantal van de 500 miljoen gedupeerden te maken kregen met identiteitsfraude, of de kassa’s van winkelketen Forever 21 die creditcardgegevens openbaar hebben gemaakt. Het zijn praktijkvoorbeelden die grote impact hebben op ons dagelijks leven. Goede digitale hygiëne is van cruciaal belang. Dankzij de inzet van effectieve digitale beveiligingsoplossingen en praktische maatregelen kunnen dergelijke risico’s tot een minimum beperkt worden”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Noord Europa bij Kaspersky Lab.

Lees ook
Gratis handleiding helpt gebruikers anoniem te surfen via het Tor-netwerk

Gratis handleiding helpt gebruikers anoniem te surfen via het Tor-netwerk

Het Tor-netwerk is een anonimiseringsnetwerk waarmee gebruikers anoniem op internet kunnen surfen. Het gebruik van het Tor-netwerk is echter geen garantie dat de identiteit van de gebruikers daadwerkelijk geheim blijft. De gebruiker moet zijn manier van surfen ook aanpassen en goed opletten waar gegevens worden achtergelaten of wordt ingelogd. An1

Nederland ICT: 'Overheid moet meer openheid geven over informatieverzoeken bij bedrijven'

Nederland ICT: 'Overheid moet meer openheid geven over informatieverzoeken bij bedrijven'

Nederland ICT roept de overheid op meer openheid te geven over de informatieverzoeken die in het kader van strafrechtelijk onderzoek bij ICT-bedrijven worden ingediend. Bedrijven mogen van de overheid geen uitspraken doen over deze verzoeken om het strafrechtelijk onderzoek niet in de weg te zitten. Vanuit de maatschappij is echter juist vraag naa1

'Helft van de burgers besteedt geen enkele aandacht aan hun online veiligheid'

'Helft van de burgers besteedt geen enkele aandacht aan hun online veiligheid'

Veel burgers zijn boos over de spionagepraktijken van overheden. Het is dan ook opvallend dat meer dan de helft van de burgers geen enkele maatregelen neemt om zijn online veiligheid te beschermen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Britse overheid. Het onderzoek is onderdeel van Cyber Streetwise, een campagne die door de Britse overheid is opge1