Logingegevens populairste doelwit van cybercriminelen 

Bij datalekken richten cybercrimininelen zich vooral op logingegevens (42%), gebruikersaccounts met speciale rechten (31%) en klantgegevens (31%). Dit blijkt uit onderzoek van SANS Institute. De impact van beveiligingsincidenten zat voor geraakte organisaties meer op het gebied van verlies aan vertrouwen van klanten (50%), zorgen op juridisch vlak (46%) en imagoschade (42%), dan op gebied van verkoop of boetes. Meer inzicht in informatiestromen en de mate van gevoeligheid van data is noodzakelijk om bedrijfsgegevens effectiever te beschermen.

sans-logo De focus op persoonlijke gegevens onderstreept de waarde van toegangsgegevens voor cybercriminelen. Deze data is net zo gewild als de 'gevoelige' bedrijfsgegevens die worden getarget met ransomware of wipeware voor financieel gewin of uit vernietigingsdrang. De verkregen privileges bij het misbruiken van accounts met speciale rechten gebruiken kwaadwillenden vaak om hun aanvallen te intensiveren en verspreiden, waardoor ze nog meer gevoelige informatie kunnen verzamelen.

Weten waar cybercriminelen op uit zijn is het halve werk. Het is belangrijk voor bedrijven om waardevolle bedrijfsgegevens en informatiestromen in kaart te brengen. Dit maakt het mogelijk om een bedrijfsbreed beveiligingsbeleid te ontwikkelen dat door mensen, processen en technologie kan worden ondersteund. Zonder deze basis is het onmogelijk om beveiligingsregels af te dwingen. Dit blijkt de grootste uitdaging te zijn bij een evenwichtige bescherming en beschikbaarheid van data.

De onderzoeksresultaten wijzen erop dat dit geen makkelijke opgave is. Meer dan de helft van de respondenten (63%) zegt moeite te hebben met het afdwingen van beleidsregels gedurende de volledige levenscyclus van gevoelige data. Andere problemen houden verband met een gebrek aan medewerkers en middelen (62%) en het in kaart brengen van alle toegangswegen tot gevoelige data (51%).

"Data die betrekking heeft tot toegang heeft wellicht nog meer en betere beveiliging nodig, gezien dit onderzoek heeft aangetoond dat persoonsgegevens en accounts met bijzondere toegangsrechten de meest voorkomende oorzaak van datalekken zijn.”, zegt Barbara Filkins, SANS Analyst Program Research Director en auteur van het onderzoeksrapport. "Het uittekenen van datakaarten en -stromen is misschien niet ideaal, maar het proces illustreert een belangrijk uitgangspunt. Een foto - of in dit geval een kaart - zegt meer dan duizend woorden als je wilt begrijpen waar je het beste kunt beginnen met het beschermen van data."

Lees ook
Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

CEO's en andere leidinggevenden van bedrijven hebben geen idee van wat voor soort cyberaanvallen hun bedrijf slachtoffer kunnen worden. Leidinggevenden zijn over het algemeen dan ook slecht voorbereid op cybercrime. Het management van bedrijven is over het algemeen slecht op de hoogte van cyberbedreigingen. Maar liefst 80 procent van de beveiligin1

Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Telecomproviders zijn al jaren verplicht te registreren wie met wie communiceert. Opsporingsinstanties en inlichtingendiensten kunnen deze informatie gebruiken om de activiteiten van verdachten in kaart te brengen. Het blijkt echter kinderlijk eenvoudig te zijn om vervalste informatie in de databases van telecomproviders te krijgen. Dit kan er dan1

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

Directe dreigingen hebben een aanzienlijk grotere impact op gebruikers dan andere tactieken zoals waarschuwingen over kwetsbaarheden. Door tactieken van cybercriminelen te hanteren kunnen beveiligingsonderzoekers gebruikers dan ook laten schrikken en hen via deze weg motiveren hun beveiliging te verbeteren. Concrete bedreigingen hebben dus meer im1