Kwart Nederlanders slachtoffer van frauduleuze transacties : Signicat

Signicat-2021-400275

Ruim een kwart (26%) van de Nederlanders kreeg vorig jaar te maken met een frauduleuze financiële transactie of een ander beveiligingsprobleem op een rekening. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7.600 consumenten van financiële producten.

Een frauduleuze transactie kan op verschillende manieren tot stand komen. Een oplichter kan zich bijvoorbeeld telefonisch voordoen als een bankmedewerker, met het verzoek om uit veiligheidsoverwegingen snel geld over te maken naar een andere rekening.

Een andere populaire truc is het versturen van phishingmails, -sms’jes en appjes met daarin een link naar een nagemaakte banksite. Als het slachtoffer hierop inlogt, krijgt de crimineel de bankgegevens in handen. Daarmee kan hij geld van de rekening stelen of betalingen uit naam van het slachtoffer doen.

Betere bescherming gewenst

De meeste gedupeerde consumenten zijn tevreden over hoe financiële dienstverleners reageren op een fraudemelding. Slechts een klein deel (16%) vindt dat ze ronduit slecht geholpen zijn na een frauduleuze transactie. Wel vindt ruim een kwart van de gedupeerden dat de financiële dienstverlener meer had kunnen doen om hen tegen fraude te beschermen.

Bezwaren tegen datadeling

Het onderzoek ‘Battle to Onboard’ richtte zich ook op de omgang met klantgegevens. Een ruime meerderheid (66%) wil niet dat financiële dienstverleners hun data met partners delen. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft zelfs bezwaren tegen het delen van een beperkt aantal geanonimiseerde gegevens. Bijna een derde keurt dit wel goed.

63 procent van de consumenten vertrouwt erop dat de financiële dienstverlener zorgt voor een goede beveiliging van hun gegevens. Toch zijn de meeste mensen huiverig om tijdens de aanvraag van een financieel product allerlei gegevens af te staan. Slechts 12 procent maakt zich hier helemaal geen zorgen over.

Fraude tegengaan

“Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een frauduleuze transactie”, zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. “Het voorkomen en detecteren van fraude is een cruciale taak voor financiële dienstverleners. Maar minstens zo belangrijk is dat zij gedupeerde klanten goed ondersteunen. Op beide punten is nog winst te boeken.”

Verder adviseert Vink financiële dienstverleners om zeer terughoudend te zijn met het delen van klantgegevens. “Uit dit onderzoek blijkt dat een grote groep Nederlanders hier niet van gediend is, zelfs als de gegevens niet naar individuele klanten te herleiden zijn.”

Battle to Onboard

Aan ‘Battle to Onboard’ werkten consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun processen kunnen verbeteren.

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? U kunt het rapport hier downloaden.

Meer over
Lees ook
Secure Pro Keyboard versleutelt draadloze verbinding met computer

Secure Pro Keyboard versleutelt draadloze verbinding met computer

Wie met gevoelige documenten werkt moet goed op zijn beveiliging letten. Alleen een virusscanner installeren is niet voldoende. Een keylogger, een oplossing die de toetsaanslagen op een machine registreert, is bijvoorbeeld beschikbaar in zowel een softwarematige als hardwarematige variant. De hardwarematige variant wordt door antivirussoftware nie1

Orange Business Services neemt Atheos over

Orange Business Services neemt Atheos over

Orange Business Services neemt Atheos over, een Europese speler op het gebied van cyberdefensie. Atheos werd in 2002 opgericht en is pionier op het gebied van IT-identificatie en beveiligingsmanagement. Met zo’n 130 experts op het gebied van cyberveiligheid ondersteunt Atheos grote bedrijven in het definiëren, implementeren en handhaven van hun be1

Hackers misbruiken onwaakzaamheid over bekende kwetsbaarheid in netwerktijdprotocol

Hackers misbruiken onwaakzaamheid over bekende kwetsbaarheid in netwerktijdprotocol

Sommige kwetsbaarheden worden zo weinig misbruikt dat eigenlijk niemand er aandacht aan besteed. Een voorbeeld hiervan is NTP-servers. Cybercriminelen hebben onverwachts een flinke hoeveelheid aanvallen op netwerktijdprotocol (NTP)-servers uitgevoerd, waardoor zij allerlei servers van grote bedrijven konden neerhalen. Symantec meldt een plotselin1