Kwart Nederlanders slachtoffer van frauduleuze transacties : Signicat

Signicat-2021-400275

Ruim een kwart (26%) van de Nederlanders kreeg vorig jaar te maken met een frauduleuze financiële transactie of een ander beveiligingsprobleem op een rekening. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7.600 consumenten van financiële producten.

Een frauduleuze transactie kan op verschillende manieren tot stand komen. Een oplichter kan zich bijvoorbeeld telefonisch voordoen als een bankmedewerker, met het verzoek om uit veiligheidsoverwegingen snel geld over te maken naar een andere rekening.

Een andere populaire truc is het versturen van phishingmails, -sms’jes en appjes met daarin een link naar een nagemaakte banksite. Als het slachtoffer hierop inlogt, krijgt de crimineel de bankgegevens in handen. Daarmee kan hij geld van de rekening stelen of betalingen uit naam van het slachtoffer doen.

Betere bescherming gewenst

De meeste gedupeerde consumenten zijn tevreden over hoe financiële dienstverleners reageren op een fraudemelding. Slechts een klein deel (16%) vindt dat ze ronduit slecht geholpen zijn na een frauduleuze transactie. Wel vindt ruim een kwart van de gedupeerden dat de financiële dienstverlener meer had kunnen doen om hen tegen fraude te beschermen.

Bezwaren tegen datadeling

Het onderzoek ‘Battle to Onboard’ richtte zich ook op de omgang met klantgegevens. Een ruime meerderheid (66%) wil niet dat financiële dienstverleners hun data met partners delen. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft zelfs bezwaren tegen het delen van een beperkt aantal geanonimiseerde gegevens. Bijna een derde keurt dit wel goed.

63 procent van de consumenten vertrouwt erop dat de financiële dienstverlener zorgt voor een goede beveiliging van hun gegevens. Toch zijn de meeste mensen huiverig om tijdens de aanvraag van een financieel product allerlei gegevens af te staan. Slechts 12 procent maakt zich hier helemaal geen zorgen over.

Fraude tegengaan

“Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een frauduleuze transactie”, zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. “Het voorkomen en detecteren van fraude is een cruciale taak voor financiële dienstverleners. Maar minstens zo belangrijk is dat zij gedupeerde klanten goed ondersteunen. Op beide punten is nog winst te boeken.”

Verder adviseert Vink financiële dienstverleners om zeer terughoudend te zijn met het delen van klantgegevens. “Uit dit onderzoek blijkt dat een grote groep Nederlanders hier niet van gediend is, zelfs als de gegevens niet naar individuele klanten te herleiden zijn.”

Battle to Onboard

Aan ‘Battle to Onboard’ werkten consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun processen kunnen verbeteren.

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? U kunt het rapport hier downloaden.

Lees ook
Orange en Netskope bundelen hun krachten op het gebied van carrier-class connectiviteit en SASE-diensten

Orange en Netskope bundelen hun krachten op het gebied van carrier-class connectiviteit en SASE-diensten

Orange Business Services, een wereldwijd bedrijf voor network-native digitale diensten, Orange Cyberdefense, een toonaangevende aanbieder van cybersecuritydiensten, en Netskope, een leider op het gebied van secure access service edge (SASE), werken samen om een nieuwe SSE-oplossing (Security Service Edge) te leveren die is geïntegreerd in het Orange...

DCC Nederland presenteert innovatieve PAM-oplossing van Senhasegura op Cyber Security & Cloud Expo 2022

DCC Nederland, een Value Added Distributeur met oplossingen voor netwerkbeheer en -beveiliging, presenteert tijdens de Cyber Security & Cloud Expo, die plaatsvindt op 20 en 21 september in de RAI te Amsterdam, de innovatieve Privileged Access Management (PAM)-oplossing van Senhasegura. CIO’s, CISO’s en IT-beheerders leren tijdens een informatieve sessie hoe zij hun organisaties kunnen beschermen tegen gegevensdiefstal, onder meer door de handelingen van beheerders te volgen voor netwerken, servers, databases en apparaten.

Europese focus zorgt voor hoge omzetgroei Signicat

Europese focus zorgt voor hoge omzetgroei Signicat

Identityspecialist Signicat boekte in 2021 een omzet van ruim 63 miljoen euro. De EBITDA steeg met 70%. Signicat kende een sterke organische groei en nam drie bedrijven over.