Kleine bedrijven investeren meer in informatiebeveiliging
Kleine bedrijven lijken zich steeds bewuster te worden van de noodzaak belangrijke data te beveiligen. De wereldwijde uitgaven aan content security door kleine bedrijven is in 2014 met 9,6% gestegen.
Dit blijkt uit onderzoek van Canalys. De uitgaven aan content security door kleine bedrijven is afgelopen jaar met 1% gestegen. Het segment is inmiddels goed voor een wereldwijde omzet van 2,6 miljard dollar, wat betekent dat het segment 28% uitmaakt van de totale enterprise content security markt.
Meer IT-securitybudget
Kleine bedrijven trekken over het algemeen meer budget uit voor IT-security. De ondernemers achter deze bedrijven zouden zich steeds vaker bewust zijn van de noodzaak op het gebied van security proactief maatregelen te nemen. Vaak worden deze maatregelen pas genomen nadat bedrijven met dreigingen zijn geconfronteerd. Door het grotere IT-budget is ook meer geld beschikbaar voor content security.
Allerlei dreigingen richten zich steeds vaker op kleine bedrijven. De meest voorkomende dreigingen zijn malware, phishing en spyware, terwijl ook Distributed Denial of Service (DDoS)-aanvallen veel voorkomen.
Aanvallen op de leveranciersketen
Kleine bedrijven zijn echter ook steeds vaker doelwit van cybercriminelen die het helemaal niet op hun bedrijf gericht hebben. Hackers gebruiken kleine bedrijven in de leveranciersketen van grotere bedrijven als springplank om deze grote bedrijven aan te vallen. Deze bedrijven hebben hun IT-beveiliging doorgaans namelijk zeer goed op orde, terwijl deze bij kleine bedrijven wel eens te wensen overlaat.