Kassasystemen in ruim duizend IHG-hotels getroffen door malware

creditcard2

Ruim duizend hotels van het Britse InterContinental Hotels Group (IHG) zijn in december 2016 getroffen door malware. De kwaadaardige software wist zich te nestelen in kassasystemen en zocht gericht naar creditcard- en betaalkaartgegevens. Alle getroffen hotels zijn gevestigd in de Verenigde Staten (VS).

Dit meldt beveiligingsonderzoeker Brian Krebs. IHG is een hotelketen die onder verschillende merknamen zoals Holiday Inn, Holiday Inn Express, InterContinental, Kimpton Hotels en Crowne Plaza hotelkamer aanbiedt. In totaal beschikt de keten over 5.000 hotels in bijna 100 verschillende landen.

Grootschalige fraude

Al langer is bekend dat IHG getroffen is door malware die zich op kassasystemen van de hotelketen wist te nestelen. De malware zou tussen 29 september 2016 en 29 december 2016 actief zijn geweest op de systemen van IHG. Krebs meldde in eerste instantie dat fraude experts van meerdere banken een patroon zagen die wees op grootschalige fraude bij ongeveer 5.000 hotels van IHG.

De hotelketen erkende de malwareuitbraak in februari, maar gaf toen aan dat de uitbraak zich beperkte tot ongeveer een dozijn hotels. IHG heeft nu echter een tool online gepubliceerd waarmee klanten kunnen controleren of hotels die zij hebben bezocht door de malware zijn getroffen. Deze tool laat volgens Krebs zien dat in ieder geval 1.000 hotels zijn getroffen door de malware.

Extern forensisch team

Ook wijst Krebs erop dat IHG franchiseondernemers gratis ondersteuning van een extern forensische team heeft aangeboden, dat zoekt naar aanwijzigingen van een malwarebesmetting. Niet iedere ondernemer zou echter staan te springen op dit aanbod in te gaan, waardoor niet alle hotels van IHG zijn onderzocht. Het is dus goed mogelijk dat het aantal besmette hotels in de toekomst verder gaat oplopen.

Meer over
Lees ook
Wat te doen als je het slachtoffer wordt van een ransomware-aanval

Wat te doen als je het slachtoffer wordt van een ransomware-aanval

Als je een IT-beheerder vraagt waar hij van wakker ligt zal het antwoord zeer vaak ‘ransomware’ zijn. Logisch, want elke medewerker kan door simpelweg op een link te klikken of een kwaadaardig bestand te downloaden zonder het te weten een ransomware-aanval ontketenen. In hun wanhoop zijn organisaties al snel geneigd om losgeld te betalen om weer t1

Ransomwarebesmettingen eerste kwartaal al verdubbeld ten opzichte van 2021

Ransomwarebesmettingen eerste kwartaal al verdubbeld ten opzichte van 2021

Het totale aantal ransomwarebesmettingen was in het eerste kwartaal van dit jaar al verdubbeld ten opzichte van heel 2021. Dat concludeert WatchGuard Technologies in de nieuwste editie van het Internet Security Report. De securityspecialist signaleert daarnaast een groei in Powerscript-aanvallen en kwaadaardige cryptomining.

Proofpoint ontdekt Microsoft Office 365-functionaliteit die bestanden op SharePoint en OneDrive versleutelt

Proofpoint ontdekt Microsoft Office 365-functionaliteit die bestanden op SharePoint en OneDrive versleutelt

Ransomware-aanvallen zijn van oudsher gericht op data op endpoints of netwerkschijven. Tot nu toe dachten IT- en beveiligingsteams dat de cloud beter bestand was tegen ransomware-aanvallen. Immers, de nu bekende "AutoSave"-functie, samen met versiebeheer en de welbekende prullenbak, zouden voldoende moeten zijn geweest als back-ups. Dat is mogelij1