Kaspersky’s privacy-voorspellingen voor 2021: Gedragsanalyses, dataverzameling en hardhandig optreden van de overheid tegen encryptie

kaspersky-lab

2020 heeft aangetoond dat een verbonden infrastructuur en digitale diensten essentieel zijn voor het dagelijks functioneren van de samenleving. Maar het afgelopen jaar heeft ook de houding ten opzichte van privacy veranderd en de manier waarop burgers, organisaties en overheden daar tegenaan kijken. In dit kader deelt Kaspersky de voorspellingen op het gebied van privacy in 2021. Eén van deze uitdagingen is de grote afstand tussen de verschillende belanghebbenden: verkopers van elke omvang zullen steeds meer diverse gegevens gaan verzamelen; terwijl regeringen reageren met nieuwe regelgeving; en gebruikers beginnen privacy te zien als een waarde-propositie waarvoor ze bereid zijn te betalen.

Deze prognose is ontwikkeld op basis van de verschuivingen en trends waar de privacy-experts van Kaspersky in 2020 getuige van zijn geweest. Volgens Kaspersky is de enorme verdeeldheid in het gesprek over privacy en gegevensverzameling het resultaat van de volgende tendensen:

  1. De privacy van de consument wordt een waarde-propositie en zal in de meeste gevallen geld kosten. De toenemende gegevensverzameling tijdens de pandemie en de groeiende politieke onrust die oversloeg naar digitale platforms, hebben geleid tot een snelle groei van het publieke bewustzijn ten aanzien van dataverzameling. Naarmate meer gebruikers hun privacy willen beschermen, reageren organisaties door privacy-gerichte producten aan te bieden, waarvan het aantal en de diversiteit zal toenemen.
     
  2. Verkopers van slimme gezondheidsapparatuur gaan steeds meer diverse gegevens verzamelen - en deze op veel meer verschillende manieren gebruiken. De data die door fitnesstrackers, bloeddrukmeters en andere apparaten worden verzameld, levert waardevolle inzichten op. Bijvoorbeeld voor gebruik in rechtszaken, maar ook voor marketeers en verzekeraars. En aangezien gezondheid een publieke zorg is, zal de vraag naar dergelijke gegevens alleen maar toenemen.
     
  3. Overheden zullen hun pijlen meer gaan richten op het verkrijgen van big-tech data en in dit kader actiever worden met regelgeving. Toegang hebben tot gebruikersgegevens biedt een enorm scala aan mogelijkheden - van het bestrijden van kindermishandeling en het efficiënter maken van het stadsverkeer, tot het tot zwijgen brengen van afwijkende meningen. Nu de meeste particuliere organisaties weigeren deze gegevens te delen, zullen regeringen reageren met meer regels die online privacy belemmeren. Denk aan verhitte debatten over privacybeschermende technologieën, zoals end-to-end encryptie, DNS-over-HTTPS en cryptocurrencies.
     
  4. Databedrijven zullen steeds creatievere en soms opdringerigere databronnen zoeken om gebruikers te profileren op basis van wat ze leuk vinden en doen - en daardoor hun leven beïnvloeden. Datagestuurde gedragsanalyse is een gevaarlijk spel om te spelen: fouten kunnen schadelijk zijn voor mensen, terwijl de feitelijke kwaliteit van deze systemen vaak een bedrijfsgeheim is.
     
  5. Berekeningen met meerdere partijen, differentiële privacy en federatief leren zullen op grotere schaal worden toegepast, evenals edge computing. Naarmate bedrijven zich meer bewust worden van de gegevens die ze echt nodig hebben en consumenten zich keren tegen ongecontroleerde gegevensverzameling, komen er meer geavanceerde privacytools op en worden deze breder geaccepteerd. Terwijl grote tech-organisaties de nieuwe en strikte privacynormen van gebruikers garanderen. Er zal geavanceerdere hardware komen, waarmee ontwikkelaars tools kunnen maken voor geavanceerde gegevensverwerking, waardoor de hoeveelheid gegevens die door gebruikers met organisaties wordt gedeeld, zal afnemen.

“Vorig jaar realiseerden veel gebruikers zich voor het eerst hoeveel informatie ze delen en wat ze ervoor terugkrijgen. Met een verhoogd bewustzijn komt een beter begrip van het recht op privacy. Als gevolg hiervan is privacy een hot-button-kwestie geworden op het snijvlak van overheids-, zakelijke en persoonlijke belangen, wat aanleiding gaf tot veel verschillende en zelfs tegenstrijdige trends in de manier waarop gegevens worden verzameld en privacy wordt bewaard - of juist geschonden. Ik hoop dat we dit jaar en de komende jaren een balans kunnen vinden tussen de gegevens die overheden en bedrijven gebruiken en het respecteren van het recht op privacy”, zegt Vladislav Tushkanov, privacy-expert bij Kaspersky.

Lees een meer gedetailleerd verslag van de privacy-voorspellingen van Kaspersky voor 2021 op Securelist.

Kaspersky Security Bulletin
Deze voorspellingen maken deel uit van Kaspersky Security Bulletin (KSB) - een jaarlijkse voorspellingsreeks en analytische artikelen over belangrijke veranderingen in de wereld van cybersecurity. Klik hier om andere KSB-stukken te bekijken.

Voor een diepere duik in online privacy op sociale netwerken raadt Kaspersky het gebruik van Privacy Checker aan, een eenvoudige tool die elke instelling in een gekozen sociaal netwerk beschrijft en advies geeft over hoe je deze kunt instellen voor verschillende niveaus van privacy op verschillende platforms. Privacy Checker is niet beperkt tot sociale netwerken; het kan gebruikers helpen bij het instellen van hun besturingssysteem voor een betere privacy.

Meer over
Lees ook
Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

2023 kunnen we zien als een kantelpunt. Waar organisaties zich tot nu toe vooral hebben gericht op de preventie van cyberaanvallen, is bij velen nu het bewustzijn gegroeid dat dit niet meer voldoende is.

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

ProLion was uiteraard ook dit jaar weer aanwezig op Cloud Expo. Regional Manager Benelux, Frankrijk en Nordics Mark Slagmolen gaf twee presentaties over databeveiliging bij ondernemingen en overheden. De rol van resellers is enorm belangrijk bij het vergroten van die security, maar toch hoort Mark regelmatig dat het moeite kost om dit onderwerp bi1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1