ING Bank wil mobiele klanten betalingen via stem laten autoriseren

De ING Bank gaat zijn ING Bankieren-app voorzien van stemherkenning. Gebruikers kunnen op termijn betalingen gesproken invoeren en autoriseren. De feature wordt in twee stappen geïntroduceerd.

De nieuwe feature krijgt de naam 'Inge'. De feature wordt in twee stappen uitgerold. In de eerste stap krijgen gebruikers de mogelijkheid de app via hun stem aan te sturen. Hierdoor kunnen gebruikers bijvoorbeeld gesproken een rekeningnummer of het saldo invoeren. Deze feature moet medio september beschikbaar moet zijn in zowel de Android- als iOS-app.

Stemprofiel opstellen

De tweede fase maakt het voor gebruikers mogelijk betalingen te autoriseren met behulp van hun stem. De bank wil een stemprofiel opstellen van een klant, waarmee de stem wordt vergeleken op dat een gebruiker een betaling probeert te autoriseren. Dit proces zou dusdanig betrouwbaar zijn dat dit als vervanging voor wachtwoorden en TAN-codes kan gaan dienen. Hiervoor wordt spraakherkenningstechnologie van Nuance toegepast.

Het is natuurlijk mogelijk dat de technologie twijfelt of het stemprofiel en de stem van de gebruiker overeenkomen. In dit geval zal de gebruiker nogmaals een tekst moeten inspreken om zijn stem opnieuw te laten vergelijken. Het is nog niet bekend welke dialecten de technologie gaat ondersteunen. Wel is duidelijk dat ING in eerste instantie alleen Nederlands ondersteund. Er zouden nog geen plannen zijn ook het Vlaams te ondersteunen.

Later dit jaar beschikbaar

Het autoriseren van betalingen via stem wordt vermoedelijke later dit jaar beschikbaar gesteld. De technologie zou al intern getest zijn. ING wil de technologie daarnaast onder zo'n duizend klanten gaan testen voordat de technologie aan het grote publiek beschikbaar wordt gesteld. Het gebruik van stemautorisatie is overigens niet verplicht. Klanten kunnen de feature via de app zelf in- of juist uitschakelen.

"De smartphone wordt in de komende jaren nog belangrijker voor consumenten. Daar spelen wij op in met onze innovaties, in nauwe samenwerking met onze klanten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren. Zo kun je bijvoorbeeld met je stem in de app het IBAN-nummer voorlezen in plaats van intypen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt. Daarnaast wordt mobiel bankieren zo nog persoonlijker. Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren", aldus Max Mouwen, directeur Internet en Mobiel ING Nederland.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1