Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers

proofpoint

De rol van mobiele providers
Mobiele providers bieden bedrijven een betaalbare manier om sms’jes te versturen. En ze worden ook gebruikt door officiële instanties om berichten te versturen. Zo kunnen er berichten worden verstuurd voor vluchten, afspraken en bankmeldingen. Maar omdat deze providers gemakkelijker toegang bieden tot mobiele netwerken, zijn ze een populair doelwit geworden voor aanvallers.

 

Veel providers werken met een freemium-model waarbij gebruikers nauwelijks worden geverifieerd. Bij sommige providers kunnen mensen zich zelfs alleen registreren met een prepaid "burner" nummer. Dus zelfs als misbruik wordt gedetecteerd vanaf één apparaat, kunnen cybercriminelen een nieuw apparaat registreren - of zelfs honderden. Er zijn ook meldingen van cybercriminelen die valse of gestolen creditcardnummers gebruiken. Sommigen hebben zelfs toegang tot deze platforms met gestolen inloggegevens.

 

Hoe cybercriminelen deze diensten misbruiken

Een ander voordeel van deze diensten is de toegang tot belangrijke markten zoals de VS en het VK. Voor een cybercrimineel in Pakistan of Cambodja zou het onbetaalbaar zijn om een sms rechtstreeks naar de VS te sturen. Maar omdat er gratis opties beschikbaar zijn, kunnen deze aanvallers Amerikaanse consumenten gratis aanvallen.

Ten slotte worden mobiele providers niet alleen gebruikt voor aanvallen, maar ook voor het verspreiden van spam. Het kan gaan om politieke boodschappen, lokale aanbiedingen of waarschuwingen voor sociale campagnes. Vaak kunnen gebruikers zich hier niet voor afmelden.

 

Stuart Jones, Director, Cloudmark Division bij Proofpoint leg uit hoe mobiele providers zich kunnen beschermen:

 

"Mobiele netwerken zijn een zeer vertrouwd kanaal en daarom zijn gebruikers eerder geneigd links/URL's in een sms te lezen en te openen dan in e-mail. Veel mobiele providers filteren berichten om gebruikers te beschermen tegen aanvallers. Dezelfde technologieën kunnen door mobiele providers worden gebruikt om smishing op te sporen nog voordat de berichten verstuurd. Door vervalste berichten te verwijderen voordat ze worden verstuurd, zouden de kosten voor providers moeten dalen. Zij betalen immers voor elk bericht dat via het netwerk wordt verzonden. Maar belangrijker is dat de betrouwbaarheid van mobiele communicatie, waarvan bedrijven en vele anderen afhankelijk zijn, behouden blijft.

 

Smishing is een lastig probleem; vervalste berichten zijn vaak niet te onderscheiden van echte updates en meldingen. Maar een oplossing hiervoor vinden is essentieel om het vertrouwen in mobiele communicatie te behouden."

 

Lees ook
KPN kan niet bewijzen dat de BND Nederlandse gesprekken heeft afgetapt

KPN kan niet bewijzen dat de BND Nederlandse gesprekken heeft afgetapt

Het onderzoek van KPN naar het afluisteren van verbindingen door de Duitse inlichtingendienst BND in opdracht van de Amerikaanse NSA geeft weinig duidelijkheid. KPN stelt niet te kunnen achterhalen of verbindingen zijn afgeluisterd en of dit Nederlandse telefoongesprekken betrof. Dit meldt de NOS. Het bedrijf onderzocht een lijst met verbindingen1

Campagne Boefproef moet diefstal van smartphones verminderen

Campagne Boefproef moet diefstal van smartphones verminderen

Het ministerie van Veiligheid en Justitie start samen met de telecomsector de campagne "Maak in 15 seconden je smartphone boefproof”, waarin toestelblokkering centraal staat. Dit is een effectief instrument gebleken tegen diefstal van smartphones. Het aantal straatroven is het eerste kwartaal gedaald met 19% ten opzichte van het laatste kwartaal v1

Boete voor KPN wegens hack uit 2012

Boete voor KPN wegens hack uit 2012

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN in december 2013 een boete opgelegd van 364.000 euro. KPN kreeg de boete voor het niet op orde hebben van de beveiliging van IT-systemen waarop persoonsgegevens van klanten stonden opgeslagen. Telecompaper meldt dat de boete te maken heeft met een hack bij KPN in december 2012. Hierbij wist een h1