Hackers stelen gegevens van 83 miljoen JP Morgan Chase-klanten

hacker

JP Morgan Chase is getroffen door een groot datalek. Hackers zijn er vandoor gegaan met de gegevens van maar liefst 83 miljoen klanten de Amerikaanse bank. Zowel particuliere als zakelijke klanten zijn getroffen.

Het datalek is door de bank zelf bekend gemaakt. 76 miljoen particuliere klanten en 7 miljoen zakelijke klanten zijn door de hack getroffen. Zowel namen, adressen, telefoonnummers als e-mailadressen zijn in handen gevallen van hackers. Het bedrijf benadrukt dat er geen bewijzen zijn dat ook rekeningnummers, wachtwoorden, gebruikersnamen, geboortedata of Social Security nummers zijn buitgemaakt.

Geen frauduleuze activiteiten

Het bedrijf stelt geen frauduleuze activiteiten te hebben gesignaleerd naar aanleiding van het datalek. JP Morgan Chase benadrukt dat klanten niet verantwoordelijk zijn voor eventuele ongeautoriseerde transacties die met hun account worden uitgevoerd. Wel dienen klanten hun rekening in de gaten te houden en verdachte transacties direct bij het bedrijf te melden.

Attacks like these are frustrating. There are always lessons to be learned, and we will learn from this one and use that knowledge to make our defenses even stronger.

'Lessen leren'

"Aanvallen als deze zijn frustrerend. Er zijn altijd lessen die hieruit kunnen worden getrokken. Ook van deze aanval zullen we leren, waarna we de opgedane kennis zullen gebruiken om onze verdediging nog sterker te maken", schrijft het bedrijf op Chase.com.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1