Grote Nederlandse websites verspreiden malware via advertenties

malware

Verschillende grote Nederlandse websites zijn begin deze week doelwit geworden van malvertising. Cybercriminelen wisten via een advertentienetwerk malware te verspreiden, die in totaal op bijna driehonderd Nederlandse websites terecht is gekomen.

De malvertising aanval is ontdekt door het beveiligingsbedrijf Fox-IT. Onder andere NU.nl, RTL Nieuws en Marktplaats.nl zijn getroffen. Via welk advertentienetwerk de malafide advertenties zijn verspreid is onduidelijk. Fox-IT wil geen namen noemen, aangezien het betreffende netwerk binnenkort met een eigen verklaring komt over de aanval.

Fox-IT meldt contact te hebben opgenomen met het getroffen advertentienetwerk. Deze heeft maatregelen genomen en de malafide advertenties weggefilterd. Om wat voor malware het gaat laat Fox-IT in het midden.

Lees ook
De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Fortinet waarschuwt voor online feestdagen-criminaliteit: vier veelgebruikte scams

Fortinet waarschuwt voor online feestdagen-criminaliteit: vier veelgebruikte scams

Security leverancier Fortinet waarschuwt voor feestdagen-cyberscams en geeft een top 4 van veel gebruikte online-oplichtpraktijken. Sinterklaas en kerst komen eraan, en cybercriminelen zijn al druk bezig met het bedenken van slimme trucs waarmee ze dit winkelseizoen zelfs de meest beveiligingsbewuste consumenten om de tuin kunnen leiden. De feestd1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.