Google verwijdert 20.000 URL’s uit zoekresultaten voor Nederlanders

privacy

Google heeft inmiddels 20.000 URL’s verwijderd op verzoek van Nederlandse gebruikers. Het totaal aantal verwijderde URL’s komt uit op bijna 320.000.

Dit blijkt uit het transparantierapport van Google. In totaal hebben Nederlanders sinds Google deze mogelijkheid biedt 15.000 verzoeken ingediend om informatie te verwijderen. Deze verzoeken hadden betrekking op 54.400 URL’s. 42,7% van deze URL’s zijn ook daadwerkelijk uit de zoekresultaten verwijderd.

Informatie verwijderen

Google is sinds pakweg een jaar verplicht in bepaalde gevallen informatie uit haar zoekresultaten te verwijderen. Het gaat hierbij om resultaten die niet langer relevant is of iemand onevenredig schaden kan toebrengen. Bij ieder verzoek moet Google een afweging maken tussen het belang van de gebruikers die met het verzoek komt en het recht op informatie van andere gebruikers.

Gebruikers kunnen een dergelijk verzoek bij Google indienen via een speciaal formulier. Indien het bedrijf gehoor geeft aan de oproep wordt de gewraakte informatie uit de Europese versie van Google verwijderd. De data verdwijnt echter niet uit de resultaten op Google.com.

Lees ook
10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

Een kristallen bol zou erg handig zijn in deze onzekere tijden, aangezien we een jaar ingaan waarin alles anders is dan verwacht. 2021 zal nieuwe kansen bieden, maar we mogen er ook van uitgaan dat er allerlei nieuwe en schadelijke bedreigingen opduiken. Met welke 10 belangrijke zaken moet je als CISO rekening houden in 2021? Netskope zet ze op ee1

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

De zorg staat aan de vooravond van een technologische revolutie waarin artificial intelligence (AI) en edge computing een bepalende rol zullen spelen. Naar verwachting zal de implementatie van zorg-gerelateerde AI met 41,4 procent groeien naar een marktwaarde van 51,3 miljard dollar in 2027, terwijl de markt voor edge cloud computing naar verwach1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1