Generatie Y heeft ondanks grote zorgen cybersecurity slecht op orde

internetbankieren

Generatie Y, de generatie die bestaat uit mensen tussen de 18 en 34 jaar, maken zich de meeste zorgen om cybersecurity. Tegelijkertijd neemt de groep ook de meeste risico’s waarmee zij hun digitale veiligheid in gevaar brengen.

Dit blijkt uit onderzoek van TransUnion. Bijna de helft van generatie Y (49%) stelt zich extreem tot zeer veel zorgen te maken over cybercrime. Opvallend is dat de generatie echter nauwelijks maatregelen neemt om hun digitale veiligheid te beschermen. Zo geeft 86% van de ondervraagden aan bankinformatie op hun telefoon op te slaan en logt 84% in op zijn bankaccount via een openbaar WiFi-netwerk, waarmee zij zichzelf een doelwit maken voor identiteitsdiefstal. 67% van de generatie heeft daarnaast geen wachtwoord op zijn mobiele telefoon ingesteld.

Babyboomers doen het beter

Babyboomers, de generatie die nu 55 tot 70 jaar oud is, maakt zich aanzienlijk minder zorgen over cybercrime; slechts 36% stelt zich hier ernstige zorgen over te maken. Tegelijkertijd neemt tenminste de helft van deze generatie maatregelen om hun eigen digitale veiligheid te waarborgen. Zo geeft iets meer dan de helft van de generatie aan belangrijke informatie op te slaan op mobiele apparaten, terwijl 54% inlogt op bankaccounts via openbare WiFi-netwerken.

Ook op andere gebieden zijn de verschillen tussen de beide generaties duidelijk. Zo geeft 83% van de babyboomers aan een firewall te gebruiken, ten opzichte van 63% van generatie Y. Driekwart van de babyboomers haalt belangrijke documenten eerst door een papierversnipperaar voordat deze worden weggegooid, tegenover 53% van generatie Y. 60% van de babyboomers verwijdert een harde schijf voordat een computer wordt weggegooid, ten opzichte van 44% van generatie Y.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1