Gegevens van miljoenen Verizon klanten uitgelekt

hacker4-gabor-kalman

Data van miljoenen klanten van de Amerikaanse provider Verizon zijn uitgelekt via een publiekelijk toegankelijke database. Onderzoekers Chris Vickery van beveiligingsbedrijf UpGuard meldt dat de gegevens van 14 miljoen klanten van Verizon in de database te vinden waren. Verizon erkent het probleem, maar stelt dat het om 6 miljoen klanten gaan.

Vickery geeft tegenover ZDNet aan dat de database op een onbeveiligde Amazon S3-server stond. Deze server was volgens de onderzoeker via een eenvoudig te raden adres bereikbaar. De server is eigendom van het Israëlische NICE Systems, een leverancier van software om de klantervaring te verbeteren, compliance zeker te stellen en fraude te bestrijden. De database bevatte gegevens van klanten van Verizon die in de afgelopen zes maanden contact hebben gehad met de klantenservice van het bedrijf.

Pas na een week offline gehaald

De gegevens zouden eind juni zijn aangetroffen, waarna Verizon over het probleem is geïnformeerd. Het zou echter een week hebben geduurd voordat de database daadwerkelijk offline was gehaald. Verizon bevestigt het datalek tegenover CNN. Het bedrijf stelt dat er geen aanwijzigingen zijn dat data is gestolen of uitgelekt.

De database bevat onder andere namen, telefoonnummers en pincodes waarmee klanten zich kunnen identificeren bij Verizon. Daarnaast zijn in sommige gevallen aanvullende gegevens beschikbaar zoals e-mailadressen en adresgegevens.

Meer over
Lees ook
Proofpoint's 2024 Data Loss Landscape Report: onzorgvuldige werknemers zijn de grootste oorzaak van dataverlies bij bedrijven

Proofpoint's 2024 Data Loss Landscape Report: onzorgvuldige werknemers zijn de grootste oorzaak van dataverlies bij bedrijven

Proofpoint, Inc. publiceert vandaag het eerste Data Loss Landscape-rapport. Hierin staan resultaten naar aanleiding van onderzoek over hoe huidige Data Loss Prevention (DLP)-aanpakken en dreigingen van binnenuit zich verhouden tot huidige macro-uitdagingen zoals de proliferatie van data, geavanceerde dreigingsactoren en generatieve kunstmatige int1

‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

De huidige innovatiekracht in Nederland en Europa op het gebied van cybersecurity blijft achter, ten opzichte van de Verenigde Staten en China. Dat blijkt uit het deze week verschenen boek ‘Security Innovation Stories’, geschreven door Bram de Bruijn in samenwerking met Frank van Summeren.

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1