Gegevens van 15 miljoen Amerikaanse T-Mobile klanten gestolen

hacker

Bij de Amerikaanse tak van T-Mobile zijn privé-gegevens van maximaal vijftien miljoen klanten gestolen. Cybercriminelen wisten een systeem van het bedrijf Experian binnen te dringen, dat voor T-Mobile in de Verenigde Staten kredietcontroles uitvoert.

Experian meldt op haar website dat onder andere namen, adressen en social security nummer (de Amerikaanse variant van BSN-nummers) van T-Mobile klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens zouden niet zijn buitgemaakt. Het gaat om gegevens van mensen die tussen 1 september 2013 tot halverwege september 2015 klant werden bij de Amerikaanse tak van T-Mobile.

De hack werd half september ontdekt, maar het incident is nu pas naar buiten gebracht. Het bedrijf stelt het incident eerst te hebben willen onderzoeken. Het is onduidelijk hoe aanvallers de servers van Experian hebben weten binnen te dringen. Wel meldt Experian dat de aanvallers slechts korte tijd toegang hadden tot het systeem. T-Mobile heeft al laten weten de relatie met Experian te gaan herzien naar aanleiding van de datadiefstal.

Lees ook
Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Hoewel de eerste door AI gegenereerde cyberaanval nog officieel gedocumenteerd moet worden, zal kunstmatige intelligentie naar verwachting ook in security zijn impact gaan hebben. Sterker nog, AI wordt nu al door cybercriminelen ingezet en bijvoorbeeld gebruikt om phishingmails bij te slijpen. En nieuwe bedreigingen komen door AI waarschijnlijk no1

Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing laaide na een kleine dip in het eerste kwartaal van 2023 weer stevig op. Dat blijkt uit het Cy-Xplorer-rapport 2023 van Orange Cyberdefense. Dit zijn de 10 meest opvallende trends uit het rapport.

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Barracuda Networks heeft zijn 2023 Spearphishing Trends Rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ruim twee derde (68%) van de ondervraagde organisaties in de Benelux in 2022 het slachtoffer was van spearphishing. Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Ook doen bedrijven in de Benelux aanzienlijk langer over het detec1