Geen compensatie voor door DDoS-aanval getroffen Ziggo-klanten

hacker

Ziggo gaat klanten die getroffen zijn door de DDoS-aanvallen van vorige week niet compenseren. De internetprovider noemt het compenseren van klanten na een cyberaanval ‘niet op zijn plaats’.

“Wij vinden het uiterst vervelend dat onze klanten vorige week last hebben gehad van de DDoS-aanvallen. Met deze aanval wilden criminelen ervoor zorgen dat onze klanten geen gebruik konden maken van het internet”, meldt Ziggo in een persverklaring. “Alhoewel wij zeer goed begrijpen dat de impact voor onze klanten hoog is geweest is een financiële vergoeding op basis van chantagepraktijken niet op zijn plaats.”

Nieuwe aanvallen voorkomen

Het bedrijf benadrukt de afgelopen dagen veel tijd en energie te hebben besteed om het succes van nieuwe aanvallen te voorkomen. Zo heeft het bedrijf twee miljoen modems van klanten voorzien van nieuwe instellingen en binnen het netwerk maatregelen genomen.

Ziggo werd dinsdag 18 en woensdag 19 augustus getroffen door een DDoS-aanval. De aanvallers richtten hierbij hun peilen op de Domain Name System (DNS)-servers van het bedrijf, die zorgen dat een URL wordt vertaald naar het juiste IP-adres. Veel klanten konden hierdoor geen gebruik maken van internet. Vooral klanten uit het oude klantenbestand van Ziggo, voor de fusie met UPC, werden getroffen door de aanval.

Chantage

Met de cyberaanval probeerden de aanvallers Ziggo te chanteren. Via video’s werden eisen gesteld aan de provider. Ziggo zou niet op de eisen zijn ingegaan.

Lees ook
Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing laaide na een kleine dip in het eerste kwartaal van 2023 weer stevig op. Dat blijkt uit het Cy-Xplorer-rapport 2023 van Orange Cyberdefense. Dit zijn de 10 meest opvallende trends uit het rapport.

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Barracuda Networks heeft zijn 2023 Spearphishing Trends Rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ruim twee derde (68%) van de ondervraagde organisaties in de Benelux in 2022 het slachtoffer was van spearphishing. Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Ook doen bedrijven in de Benelux aanzienlijk langer over het detec1

Cybergroep richt zich op Europese overheidsfunctionarissen met phishingaanvallen

Cybergroep richt zich op Europese overheidsfunctionarissen met phishingaanvallen

Onderzoekers van Proofpoint hebben een groep cybercriminelen ontdekt genaamd TA473, ook wel bekend als Winter Vivern. Deze groep richt zich op militaire, overheids- en diplomatieke bedrijven in Europa die betrokken zijn bij de Russisch-Oekraïense oorlog. Ze maken gebruik van een kwetsbaarheid in Zimbra software om ongepatchte webmail portals te vi1