Gebruikers negeren storende waarschuwingsmeldingen massaal

werkplek-desktop-computer

Het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond blijkt van grote invloed te zijn op de wijze waarop gebruikers op de meldingen reageren. Stoort een melding een gebruiker in zijn activiteiten? Dan negeert tot 90% de waarschuwingsboodschap.

Dit blijkt uit onderzoek van Brigham Young University (BYU) in samenwerking met het team achter de webbrowser Google Chrome. In de praktijk blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren indien deze wordt getoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. Kijken gebruikers een video op het moment dat een melding in beeld komt? Dan negeert 79% dit. 87% van de gebruikers negeert daarnaast boodschappen die worden vertoond terwijl zij informatie invoeren op een website. Tijdens het experiment werden gebruikers met een melding geconfronteerd terwijl zij een bevestigingscode probeerden in te voeren.

'Mensen kunnen niet multitasken'

Hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance legt aan Phys uit dat het menselijk brein niet goed kan omgaan met multitasken. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen daarbij zonder rekening te houden met wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu, en ons onderzoek toont aan dat een hoge boete wordt betaald voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen”, aldus Vance.

De onderzoekers roepen ontwikkelaars daarom op het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter af te stemmen op de activiteiten van gebruikers. Door zeker te stellen dat dergelijke meldingen gebruikers niet in hun activiteiten storen vergroten ontwikkelaars de kans dat deze meldingen het gedrag van gebruikers daadwerkelijk beïnvloeden. De beste momenten op meldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Zodra gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een webpagina
Lees ook
Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Volgens onderzoek van Orange Cyberdefense was de maakindustrie het afgelopen jaar het grootste doelwit van cyberaanvallen: bijna 33 procent trof deze sector. Al jaren is deze industrie het vaakst getroffen. Jeroen Wijnands, Head of OT Security bij Orange Cyberdefense, ziet bij het gros van deze bedrijven dezelfde misstappen. Dit zijn volgens hem d1

Fortinet: 80% fabrikanten kreeg te maken met onbevoegde toegang tot data na inbreuk

Fortinet: 80% fabrikanten kreeg te maken met onbevoegde toegang tot data na inbreuk

Fortinet heeft samen met Manufacturers Alliance een onderzoek uitgevoerd naar beveiligingsrisico’s bij productiebedrijven. Daarbij werd onder andere gevraagd naar beveiligingsincidenten, de stand van zaken rond de samenwerking tussen IT-teams en operationele technologie (OT)-teams en audits op OT-beveiliging. Uit het onderzoek bleek onder andere d1