Fraude met online betalingen stijgt tijdens Black Friday

Kaspersky-280210-2021

In aanloop naar de feestdagen zijn er verschillende populaire dagen om onze slag te slaan, waaronder Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen trekken niet alleen de aandacht van shoppers en retailers, maar ook van cybercriminelen die hun kans schoon zien om te cashen via online shoppers. Dit doen ze door neppagina’s te creëren die de grootste retailplatforms en online betalingssystemen nabootsen.

 

Explosieve toename in valse retailgerelateerde phishingpagina’s

In 2021 krabbelden winkels weer een beetje op en winkelend publiek keerde terug naar offline winkels. Mede hierdoor zagen Kaspersky-onderzoekers niet de typische seizoensgebonden trends voor phishing met betrekking tot online winkelen, zoals een aanzienlijke groei van phishingpagina's met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn of een groei van retailgerelateerde scam.

Er is echter één opmerkelijke uitzondering. In 2021 is het totale aantal pogingen tot financiële phishing gericht op online betalingssystemen meer dan verdubbeld van september (627.560) tot oktober (1.935.905) - een stijging van 208 procent. Dit jaar zijn in verschillende landen nieuwe betaalsystemen geïntroduceerd vanwege het ongeëvenaarde gemak ervan. Naarmate de adoptie door consumenten omhoog schoot, begonnen fraudeurs dergelijke systemen actief uit te buiten als lokmiddel om kwaadaardige activiteiten te verspreiden.

Ook is er een stijging te zien in het aantal spamberichten dat door Kaspersky's producten is gedetecteerd. Een actieve verspreiding van spam e-mails met 221.745 e-mails met de woorden 'Black Friday' werd gespot tijdens de maand te midden van het verkoopseizoen, van 27 oktober tot 19 november.

Onderzoekers van Kaspersky hebben ook geanalyseerd welke populaire platforms als lokaas werden gebruikt om phishingpagina's te verspreiden. Uit de resultaten bleek dat Amazon consequent het populairste lokaas was dat werd gebruikt, als wordt gekeken naar het totale aantal phishingpogingen waarbij zijn naam werd gebruikt.

Tatyana Shcherbakova, security-expert bij Kaspersky: “Tijdens Black Friday zijn we altijd getuige van verhoogde oplichtingsactiviteiten. Misschien iets onverwachter is de aandacht voor online betalingssystemen. Deze keer ontdekten we een enorme stijging met 208 procent van het aantal aanvallen die de meest populaire betaalsystemen nabootsten. Natuurlijk wordt elk nieuw betaalsysteem door scammers gezien als een nieuwe kans om gebruikers mogelijk uit te buiten.’

Om je gegevens en financiën te beschermen is het dus een veilige gewoonte om ervoor te zorgen dat de online betaalpagina beveiligd is: je weet dat dit het geval is als de URL van de webpagina begint met HTTPS in plaats van het gebruikelijke HTTP en er ook meestal een pictogram van een slotje naast de URL verschijnt", voegt Tatyana toe.

 

Ga voor meer informatie over trucs en oplichterij op Black Friday naar Securelist.com.

 

Meer over
Lees ook
Zo kunt u uw bedrijf beschermen tegen phishing en datalekken

Zo kunt u uw bedrijf beschermen tegen phishing en datalekken

Cybercriminelen gaan steeds slimmer te werk bij hun pogingen om bedrijfsgegevens te stelen. Het is daarom belangrijk dat u weet welke beveiligingsrisico’s uw bedrijf loopt en hoe u deze kunt beperken. Vooral phishing en datalekken vormen een risico voor veel bedrijven. We leggen u uit wat phishing en datalekken zijn, hoe cybercriminelen te werk ga1

Phishingmails over apenpokkenvirus in omloop

Phishingmails over apenpokkenvirus in omloop

Cybercriminelen versturen phishingmails over het apenpokkenvirus aan bedrijven. In de e-mails staat dat de medewerkers een training over de voorzorgsmaatregelen tegen het virus moeten doorlopen. Het gaat om een wereldwijde phishingcampagne, zo waarschuwt cyberbeveiliger Mimecast.

Proofpoint presenteert het 2022 State of the Phish-rapport

Proofpoint presenteert het 2022 State of the Phish-rapport

Proofpoint, een toonaangevend cybersecurity- en compliance-bedrijf, presenteert zijn achtste jaarlijkse State of the Phish-rapport. Dit rapport gaat dieper in op hoe bewust gebruikers zich zijn van phishing-risico's, maar ook op hun kwetsbaarheid en veerkracht. Het rapport toont aan dat aanvallers in 2021 actiever waren dan in 2020.