EXIN en Hogeschool Utrecht doen samen onderzoek naar gebruik van e-CF

EXIN en de Hogeschool Utrecht (HU) gaan samen onderzoek doen naar het gebruik van het e-Competence Framework (e-CF). Dit model geeft een transparant en objectief inzicht in ICT competenties. Het onderzoek wordt geleid door HU lector dr. ing. Pascal Ravesteijn (lectoraatProcesinnovatie & Informatiesystemen).

De samenwerking is op het Nationaal Management & IT Symposium aangekondigd. Het e-Competence Framework is een belangrijke referentie. De partijen gaan onderzoek doen naar kwaliteitscriteria voor het onderling vergelijken van competentie raamwerken (zoals e-CF en het Britse SFIA), best practices in het toepassen van het e-CF in het bedrijfsleven en de bruikbaarheid van e-CF in het onderwijs.

Kwaliteit verbeteren

Met de resultaten van het onderzoek kan de kwaliteit van het onderwijs in ICT competenties worden verbeterd. Daarnaast kan de dienstverlening op het gebied van competentie scans en assessments voor organisaties en individuen verder verbeteren. Het e-CF onderzoek wordt gefinancierd door de stichting EXIN, aandeelhouder van EXIN Holding BV.

Het belang van e-CF groeit. In november 2015 heeft het Europees Comité voor Normalisatie (CEN) het e-CF aanvaard als Europese standaard voor het definiëren van ICT competenties. Overheid en steeds meer bedrijven omarmen het e-CF als standaard voor een optimale ontwikkeling en inzet van hun medewerkers.

Al langer betrokken bij e-CF

EXIN is als onafhankelijk certificeringsinstituut voor professionals in het ICT-domein al langer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het e-CF. EXIN heeft diensten (e-Competence Solutions) ontwikkeld op basis van het e-CF, zoals assessments, skills gap analyses en een profile builder. Hogeschool Utrecht is voorloper in het Nederlands hoger onderwijs in toepassing van het e-CF om een optimale aansluiting te realiseren tussen onderwijs en arbeidsmarktbehoefte.

Lees ook
Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn met regelmaat doelwit van cybercriminelen. Vooral phishing komt veel voor. Maar liefst 1 op de 5 ondernemers blijkt slachtoffer te zijn geworden van een phishingaanval. Dit blijkt uit onderzoek van Unizo, een Belgische ondernemersorganisatie, onder 695 ondernemers. 4 op de 10 ondervraagde ondernemers geeft aan met cybercrime te ma1

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen bre1

McAfee geeft kinderen les over risico's en gevaren van internet

McAfee geeft kinderen les over risico's en gevaren van internet

Ook kinderen hebben vaak dagelijks met de risico's en gevaren van internet te maken. Vaak zijn zij zich hiervan echter niet bewust. Zo zetten kinderen foto's van zichzelf en vrienden op Facebook, chatten met onbekenden via een webcam of klikken zonder over risico's na te denken op links die zij via e-mail of social media ontvangen. Ouders zijn vaa1