Europol verstevigt samenwerking met expert in aanpak van digitale fraude en witwassen

Europol’s European Cybercrime Centre (EC3) heeft een Memorandum of Understanding (MoU) afgesloten met Chainalysis. Deze Amerikaanse startup richt zich op het identificeren van verbindingen tussen digitale identiteiten, en zet deze technologie in om digitale vormen van witwassen en fraude op te sporen.

european-cybercrime-centre-europol Europol stelt dat partnerships met private partijen steeds belangrijker worden met het oog op de snelle ontwikkeling van technologie. De twee partijen werken al langer samen. Europol meldt dat de ze samenwerking tussen successen heeft geleid, vooral op het gebied van cryptovaluta (cryptocurrency).

De partijen willen deze samenwerking nu uitbreiden en hebben daarom een MoU afgesloten. De partijen gaan voortaan meer expertise, statistieken en strategische informatie over cyberdreigingen met elkaar uitwisselen.

Lees ook
Meer dan 90% Europese luchtvaartmaatschappijen lopen risico op e-mailfraude

Meer dan 90% Europese luchtvaartmaatschappijen lopen risico op e-mailfraude

Het is zorgwekkend dat, in een tijd waarin opportunistische cybercriminelen proberen te profiteren van dergelijke wereldwijde onzekerheid, de meerderheid van de internationale luchtvaartmaatschappijen hun klanten blootstelt aan e-mailfraude.

Vijf manieren waarop AI en Machine Learning kunnen helpen bij fraudebestrijding

Vijf manieren waarop AI en Machine Learning kunnen helpen bij fraudebestrijding

Het zijn vandaag twee van de populairste begrippen: artificiële intelligentie (AI) en machine learning. Dat is niet verwonderlijk: beide concepten zorgen immers voor een omwenteling in zowat alle bedrijfstakken en disciplines. AI en machine learning helpen bedrijven om interne processen te stroomlijnen en zo efficiënter te werken, k1

Stripe presenteert data waarmee bedrijven online fraude kunnen bestrijden

Stripe presenteert data waarmee bedrijven online fraude kunnen bestrijden

Online fraude neemt toe en een nieuw rapport van Stripe identificeert een aantal patronen waarmee online bedrijven fraude tijdens de feestdagen kunnen tegengaan. Dankzij PIN-betalingen komt fraude bij het afrekenen in de winkel relatief weinig voor in ons land. Daarom richten oplichters zich meer op online winkels, waar ze met gestolen of vervalst1