ESET, Kaspersky Lab en Microsoft winnen terrein met werkplekbeveiliging

security-pixabay-pixelcreatures

McAfee en Symantec hebben ten opzichte van negen jaar geleden marktaandeel verloren als het gaat om werkplekbeveiliging. ESET, Kaspersky Lab en Microsoft hebben juist terrein gewonnen. Dit blijkt uit een marktanalyse van database marketingspecialist Computer Profile, waarbij ruim 7.000 beslissers van organisaties uit het commerciële en publieke domein met meer dan vijftig medewerkers zijn ondervraagd.

Op het gebied van werkplekbescherming (End Point-/Antivirusoplossingen) is het marktaandeel, gemeten naar het aantal toepassingen, van McAfee met zo’n 10 procent geslonken van 37 procent in 2009 naar 27 procent dit jaar. Desondanks blijft McAfee marktleider als het gaat om werkplekbeveiliging. Symantec staat op de tweede positie en zag zijn marktaandeel teruglopen van 22% in 2009 naar 19% in 2017. De nummers drie en vier, Trend Micro en Sophos hebben hun marktaandeel licht weten uit te breiden ten opzichte van acht jaar geleden. Het zijn dan ook met name partijen daaronder, zoals ESET, Kaspersky en Microsoft die hebben weten te profiteren en die hun marktaandeel in de Nederlandse zakelijke markt zagen toenemen. ESET zag zijn marktaandeel stijgen van 2,8 naar 6,9%, Kaspersky van 2,2 naar 5,7% en Microsoft van 0,7 naar 5,2%. F-Secure, AVG en Norman vullen de top 10 meest voorkomende endpoint-beveiligingsoplossingen aan met een marktaandeel van respectievelijk 2,7, 1,2 en 1 procent.

Werkplekbeveiliging per branche

Voor de top vijf meest gebruikte endpoint-oplossingen is ingezoomd per branche. Uit de onderzoeksdata blijkt dat Sophos een relatief sterke positie heeft bij overheidsorganisaties en zorginstellingen, ESET relatief veel wordt gebruikt in het onderwijs, de services sector en de transportbranche en Trend Micro een relatief sterke positie heeft in de zorgsector.

Computer Profile heeft ook het gebruik van securityoplossingen anders dan werkplekbeveiliging in kaart gebracht. Microsoft is hierin de absolute marktleider; 36,5 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan één of meerdere Microsoft toepassingen te gebruiken. Sophos en Trend Micro hebben de laatste jaren hun marktaandeel weten te vergroten, wat vooral ten koste is gegaan van McAfee, Symantec en Check Point Software Technologies.

Firewalls

Naast softwarematige beveiligingsoplossingen heeft Computer Profile het gebruik van security hardware inzichtelijk gemaakt. Als het gaat om hardware firewalls en routers blijkt Cisco de onbedreigde koploper. Hoewel heel licht gedaald over de laatste vijf jaar betreft bijna tweederde van de netwerkapparatuur een Cisco-oplossing. HPE en Fortinet hebben een klein beetje marktaandeel gewonnen in dezelfde periode. Echter komt geen enkele van de vendoren uit de top 10 boven een marktaandeel van 9 procent.

Meer over
Lees ook
Mimecast helpt klanten aan AVG te voldoen

Mimecast helpt klanten aan AVG te voldoen

Mimecast, leverancier voor oplossingen voor e-mailsecurity en archivering, gaat zijn klanten helpen te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daartoe heeft Marc French zich aangesloten bij het managementteam. In zijn rol als chief trust officer en data protection officer wordt hij de drijvende kracht achter de AVG-inspannin1

KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

Nederlanders gaan massaal gebruikmaken van de rechten die de nieuwe privacywet hen biedt. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die eind mei 2018 van kracht wordt, krijgen burgers onder meer het recht om al hun persoonlijke gegevens in te zien, te verwijderen, en om onjuiste persoonlijke gegevens te corrigeren. "Gewezen op hun1

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School, dé opleider voor klantcontact en privacy consultancyorganisatie DMCC Nederland hebben de handen ineen geslagen en bieden vanaf vandaag samen e-learning voor privacy bewustwording van klantenservicemedewerkers aan. DMCC had in haar e-learning portfolio al langer een privacy e-learning suite beschikbaar, waarmee organisatie1