DearBytes pleit voor Nederlandse alarmdienst voor cyberaanvallen

dearbytes-alarmdienst

WannaCry heeft bewezen hoe snel een cyberdreiging zich kan verspreiden en schade toebrengen. Dat vraagt om een landelijke alarmdienst die burgers en bedrijven bij grootschalige cyberaanvallen waarschuwt en adviseert. Dat stelt beveiligingsspecialist DearBytes.

We kennen in Nederland diverse alarmdiensten die burgers en bedrijven waarschuwen en informeren bij bijvoorbeeld noodweer, natuurrampen, fysieke aanvallen en direct omgevingsgevaar. Ook voor specifieke zaken bestaan waarschuwingssystemen, zoals Amber Alert voor kindvermissingen en -ontvoeringen.

Onnodig veel schade

Voor grootschalige cyberaanvallen ontbreekt zo'n systeem. Daardoor kan onnodig veel schade ontstaan. Niet iedereen heeft de kennis, kunde en het awarenessniveau om zo'n aanval tijdig te signaleren en effectieve maatregelen te nemen.

Zeker burgers en MKB-bedrijven weten vaak niet precies hoe ze zich kunnen verdedigen. Dat valt hen ook moeilijk te verwijten, vindt algemeen directeur Erik Remmelzwaal van DearBytes. "Grotere bedrijven hebben meestal specifieke mensen in dienst die met securitytaken belast zijn. Zij hebben vaak de nodige expertise in huis. Bij middelgrote en kleine bedrijven is dat niet het geval. Het is dan ook niet zo vreemd dat ze bij een uitbraak of aanval niet altijd goed weten wat te doen. Daardoor kan een cyberaanval of malwareuitbraak onnodig snel terrein winnen en schade berokkenen. Een alarmsysteem kan zo'n scenario voorkomen."

Geen hogere wiskunde

De opzet van zo'n alarmdienst hoeft volgens Remmelzwaal geen hogere wiskunde te zijn. "Bij grootschalige virusuitbraken, ransomwareaanvallen of andere ernstige cyberincidenten krijgt de 'abonnee' een sms- of WhatsApp-bericht met de waarschuwing. Een link kan vervolgens doorverwijzen naar een informatiepagina met onder meer een stappenplan dat is opgesteld in begrijpelijke taal. In die zin kan de opzet en werking hetzelfde zijn als bijvoorbeeld NL-Alert."

Een dergelijke alarmsysteem kan onder de verantwoordelijkheid vallen van een landelijk kenniscentrum dat zich richt op cybersecurity voor een breed publiek. Op dit moment bestaat in Nederland zoiets nog niet. Het NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum) komt het dichtst in de buurt, maar richt zich met name op overheden en vitale sectoren zoals nutsbedrijven.

Digital Trust Center

Remmelzwaal: "Recentelijk nog zijn stemmen opgegaan voor de oprichting van een 'Digital Trust Center', maar dit is vooralsnog niet concreet. Wat mij betreft is dat een prima idee, maar dan moet het niet bij een papieren plan blijven. Een organisatie als Nederlands ICT of MKB Nederland zou de kartrekker kunnen zijn. Een alarmsysteem is dan een concrete maatregel waardoor het centrum meteen veel landelijke bekendheid kan vergaren."

Hoe dan ook zijn volgens Remmelzwaal maatregelen hard nodig. "Wannacry leverde Nederland dan wellicht relatief weinig schade toe, bij een volgende grootschalige uitbraak of aanval kan dat helemaal anders zijn. Dan kunnen we maar beter goed zijn voorbereid."

Lees ook
NetApp bestrijdt in realtime ransomware

NetApp bestrijdt in realtime ransomware

NetApp biedt nieuwe mogelijkheden waarmee klanten hun data beter kunnen beschermen en herstellen tegen bedreigingen door ransomware. NetApp is één van de eerste die kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) direct in de primaire storage van bedrijven integreert en zo ransomware in real-time bestrijdt. De cyberresiliency-oplossingen v1

Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal

Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal

Proofpoint identificeerde vorige week een nieuwe aanvalsketen van TA577 die NT LAN Manager authenticatie-informatie steelt. Het cybersecurity bedrijf identificeerde minstens twee campagnes die dezelfde techniek gebruikten voor het stelen van NTLM hashes op 26 en 27 februari 2024.

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

2023 kunnen we zien als een kantelpunt. Waar organisaties zich tot nu toe vooral hebben gericht op de preventie van cyberaanvallen, is bij velen nu het bewustzijn gegroeid dat dit niet meer voldoende is.