Datalek door ransomware alleen melden omdat de verzekering het eist – dure grap

pixabay gdpr

Bedrijf B in Oostenrijk wordt op 6 maart 2023 platgelegd door ransomware. Alle data is versleuteld, het bedrijf doet hiervan melding bij de politie en de verzekering. Die twee stappen klinken logisch, maar het is onvoldoende.

Sterker nog B begaat hier een overtreding, want de AVG verplicht tot het melden van datalekken bij de toezichthouder. B doet dat pas op 24 april. Dat is pas nadat de verzekeraar heeft aangegeven zonder bewijs van die melding niet over te gaan tot het behandelen van de schadeclaim.

De toezichthouder verwacht, conform de meldplicht datalekken, dat elke datalek snel wordt gemeld. In Nederland staat op de website van de AP 72 uur, maar ook 24 uur. In andere EU lidstaten worden termen als “onverwijld” en “terstond” gebruikt. Elk van die termen geeft enige ruimte, maar de bijna 7 weken die de Oostenrijkse onderneming nodig had is overduidelijk veel te lang.

In het boetebesluit (pdf) van de toezichthouder staat waarom die melding is gedaan (de verzekering eiste dat) en ook het excuus van de onderneming. Die beweerde er van uit te gaan dat melding bij de politie voldoende was. Daar blijft het niet bij. De gasten van het bedrijf waarvan de data is gelekt waren niet op de hoogte gebracht. Men wilde ze daar niet mee lastigvallen.Tijdens de onderzoeksfase is het bedrijf ook nog eens opgevallen door de minimale bereidheid samen te werken met de toezichthouder.

Dit alles leidt tot een boete van 5.900 Euro met een opslag van 10 procent. 6.490 Euro in totaal dus.

Meer over
Lees ook
KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

Nederlanders gaan massaal gebruikmaken van de rechten die de nieuwe privacywet hen biedt. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die eind mei 2018 van kracht wordt, krijgen burgers onder meer het recht om al hun persoonlijke gegevens in te zien, te verwijderen, en om onjuiste persoonlijke gegevens te corrigeren. "Gewezen op hun1

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School, dé opleider voor klantcontact en privacy consultancyorganisatie DMCC Nederland hebben de handen ineen geslagen en bieden vanaf vandaag samen e-learning voor privacy bewustwording van klantenservicemedewerkers aan. DMCC had in haar e-learning portfolio al langer een privacy e-learning suite beschikbaar, waarmee organisatie1

ESET, Kaspersky Lab en Microsoft winnen terrein met werkplekbeveiliging

ESET, Kaspersky Lab en Microsoft winnen terrein met werkplekbeveiliging

McAfee en Symantec hebben ten opzichte van negen jaar geleden marktaandeel verloren als het gaat om werkplekbeveiliging. ESET, Kaspersky Lab en Microsoft hebben juist terrein gewonnen. Dit blijkt uit een marktanalyse van database marketingspecialist Computer Profile, waarbij ruim 7.000 beslissers van organisaties uit het commerciële en publieke do1