Cybercriminelen stelen creditcardgegevens bij hotelketen
De hotelketen Mandarin Oriental is slachtoffer geworden van een cyberaanval. Hackers wisten malware aan te brengen op Point of Sale systemen (kassasystemen) in een aantal vestigingen van het bedrijf en wisten creditcardgegevens van klanten buit te maken.
Mandarin Oriental bevestigt in een verklaring op haar website te zijn aangevallen door onbekende hackers. De hotelketen beschikt in totaal over 45 hotels verspreid over de hele wereld, waaronder ook vestigingen in Europa en de Verenigde Staten. Een deel van deze vestigingen zou door de malware zijn getroffen.
Veel onduidelijkheid
Rond de hack is nog veel onduidelijkheid. Zo is niet bekend om hoeveel hotels het gaat, welke hotels dit precies zijn en wanneer de malware op de systemen aanwezig is geweest. Daarnaast is ook onduidelijk hoeveel creditcardgegevens de hackers hebben weten te stelen en hoeveel klanten slachtoffer zijn geworden van de cyberaanval.
Mandarin Oriental benadrukt in de verklaring de bescherming van klantgegevens serieus te nemen en andere hoteleigenaren op de hoogte te hebben gesteld van het incident. Daarnaast werkt het bedrijf samen met zowel creditcardmaatschappijen, opsporingsinstanties als forensische experts om haar digitale beveiliging te verbeteren. De malware is inmiddels van de kassasystemen van het bedrijf verwijderd.