Criminelen gebruiken DDoS-aanvallen via de telefoon om bedrijven af te persen

voip

Cybercriminelen blijken voorbeeld te zijn voor andere criminelen die bedrijven en overheden via de telefoon proberen af te persen. De criminelen proberen telefooncentrales van bedrijven onbereikbaar te maken door deze te bestoken met een grote hoeveelheid telefoontjes. De tactiek lijkt veel op de DDoS-aanvallen die op internet met grote regelmaat voorkomen.

Beveiligingsexperts en opsporingsinstanties waarschuwen tegenover de New York Times voor het gevaar van dergelijke aanvallen. Criminelen kunnen door een DDoS-achtige aanval met grote hoeveelheden telefoontjes een telefooncentrale onbereikbaar maken. Bedrijven kunnen hierdoor forse schade leiden, aangezien zij langere tijd onbereikbaar zijn. Ook voor overheden zijn dergelijke aanvallen echter erg gevaarlijk. De experts waarschuwen dat criminelen belangrijke publieke nummers onbereikbaar kunnen maken, met alle risico's van dien.

Chantage

Criminelen hebben doorgaans als doel hun doelwitten af te persen. De aanvallers nemen vaak dan ook vooraf contact op met het slachtoffer en bieden de mogelijk de aanval af te kopen. Betalen is in dit geval uiteraard geen enkele garantie dat de aanval daadwerkelijk niet plaats vindt. De experts en opsporingsinstanties raden dan ook aan nooit op dit verzoek in te gaan.

DDoS-aanvallen via de telefoon zijn dankzij Voice over IP (VoIP) eenvoudig en goedkoop op te zetten. Criminelen kunnen vanaf hun computer eenvoudig miljoenen telefoongesprekken starten naar één nummer. Dit nummer is hierdoor volledig onbereikbaar. De aanvallen vinden via internet plaats, waardoor de kosten van een dergelijke aanval nihil zijn.

Lees ook

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1