Consumentenbond verliest kort geding tegen Samsung over updatebeleid
De Consumentenbond heeft het kort geding tegen Samsung over het updatebeleid van de smartphonefabrikant verloren. De rechter stelt dat de zaak niet spoedeisend is en weigert de zaak daarom inhoudelijk te behandelen in een kort geding.
In een reactie noemt De Consumentenbond het teleurstellend dat de zaak niet inhoudelijk is behandeld. De organisatie daagde Samsung voor de rechter vanwege het updatebeleid van het bedrijf voor Android smartphones. Samsung zou zich schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken door geen duidelijke informatie te verstekken over het updaten van zijn toestellen. Ook zou Samsung niet voldoen aan de redelijke verwachting die consumenten van een smartphone mogen hebben, door voor sommige modellen geen updates uit te brengen.
Vervolgstappen
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Uiteraard zijn wij teleurgesteld over de uitspraak, maar wij vinden dat het principiële punt dat consumenten recht hebben op updates en het recht hebben daarover goed geïnformeerd te worden, nog recht overeind staat. De Consumentenbond beraadt zich op vervolgstappen.” Advocaat van de Consumentenbond Marieke Neervoort, van advocatenkantoor SOLV: “De rechter durfde het niet aan om in kort geding vorderingen toe te wijzen die zo'n grote impact hebben op Samsung. Terwijl consumenten duidelijk informeren over hoe lang je na aankoop nog updates van Samsung blijft ontvangen, helemaal niet ingewikkeld of kostbaar is.”
De Consumentenbond is in juli 2015 de campagne ‘Updaten!’ gestart om fabrikanten van Android smartphones aan te sporen software updates beschikbaar te stellen en consumenten hierover duidelijk te informeren. De organisatie benadrukt dat updates cruciaal zijn om smartphones veilig te houden en consumenten te beschermen tegen cybercriminelen en verlies van persoonlijke gegevens. De campagne wordt inmiddels door ruim 21.000 consumenten gesteund.