Bijna 20 procent van de online bedrijfsinformatie is onjuist

Een op de vijf Nederlandse ondernemers (19 procent) stelt dat de informatie op internet over henzelf of hun bedrijf niet klopt. Dat is een groeiend probleem, omdat de meeste consumenten online naar informatie zoeken over bedrijven en specialisten en hun keuze daarop baseren. Zeven op de tien ondernemers willen daarom meer controle krijgen over de online beeldvorming van hun bedrijf.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.532 respondenten door platform Mijn Online IDentiteit in het kader van de lancering van de nieuwe website ‘Reputatie.Management’. Ongeveer een derde van de deelnemers is ondernemer. Als mensen informatie zoeken over een bedrijf, zoeken ze tegenwoordig eerst op internet via Google of andere zoekmachines, op vergelijkingswebsites, reviewsites, nieuwssites, blogs of andere fora. Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten.

Veel informatie is verouderd, incompleet of foutief

In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze. “Maar vaak is de informatie die consumenten vinden verouderd, incompleet of foutief. Dat kan grote gevolgen hebben als die informatie wordt meegewogen in de keuze,” vertelt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten.

Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites”, stelt Barten.

Geen goed beeld van de werkelijkheid

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt. Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.

Reputatie.Management wil ondernemers meer controle geven over online beeldvorming, bijvoorbeeld door alle informatie over hun bedrijf, product of merk real-time te monitoren. Dit helpt hen adequaat reageren op vragen, klachten of opmerkingen. Barten: “Grote bedrijven zijn hier al actief mee bezig, maar voor het MKB valt op dit vlak nog veel voordeel te halen.”

Lees ook
Bedrijven maken zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal

Bedrijven maken zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal

Ruim de helft (52%) van 300 ondervraagde IT- en cybersecurityprofessionals maakt zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal. Verder krijgt ruim een derde (38%) te maken met ongeautoriseerde apparatuur en toegang tot applicaties en data. Dat zijn twee resultaten uit de door Pulse Secure en de CyberRisk Alliance gepubliceerde Cybersecurity Res1

Acronis Cyberthreats Report: 2021 wordt het “jaar van de afpersing”

Acronis Cyberthreats Report: 2021 wordt het “jaar van de afpersing”

Acronis, wereldwijd leider op het gebied van cyberbescherming, heeft het 2020 Acronis Cyberthreats Report uitgebracht met een uitgebreide analyse van het dreigingslandschap van 2020 en prognoses voor 2021. Gezien de uitdagingen op het gebied van databescherming, die nog flink zijn toegenomen door het thuiswerken tijdens de coronacrisis, waarschuwt1

NHL Stenden onderzoek brengt digitale kennisbehoefte politie in kaart

NHL Stenden onderzoek brengt digitale kennisbehoefte politie in kaart

In opdracht van de politie verwerkte de onafhankelijke Onderzoeksgroep Cybersafety van NHL Stenden Hogeschool vragenlijsten van 402 agenten en rechercheurs over hun digitale kennisniveau. Vooraf stelde de onderzoeksgroep een kennisnorm vast waaraan het kennisniveau van politiemensen kon worden getoetst.