Bijna 20 procent van de online bedrijfsinformatie is onjuist

Een op de vijf Nederlandse ondernemers (19 procent) stelt dat de informatie op internet over henzelf of hun bedrijf niet klopt. Dat is een groeiend probleem, omdat de meeste consumenten online naar informatie zoeken over bedrijven en specialisten en hun keuze daarop baseren. Zeven op de tien ondernemers willen daarom meer controle krijgen over de online beeldvorming van hun bedrijf.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.532 respondenten door platform Mijn Online IDentiteit in het kader van de lancering van de nieuwe website ‘Reputatie.Management’. Ongeveer een derde van de deelnemers is ondernemer. Als mensen informatie zoeken over een bedrijf, zoeken ze tegenwoordig eerst op internet via Google of andere zoekmachines, op vergelijkingswebsites, reviewsites, nieuwssites, blogs of andere fora. Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten.

Veel informatie is verouderd, incompleet of foutief

In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze. “Maar vaak is de informatie die consumenten vinden verouderd, incompleet of foutief. Dat kan grote gevolgen hebben als die informatie wordt meegewogen in de keuze,” vertelt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten.

Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites”, stelt Barten.

Geen goed beeld van de werkelijkheid

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt. Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.

Reputatie.Management wil ondernemers meer controle geven over online beeldvorming, bijvoorbeeld door alle informatie over hun bedrijf, product of merk real-time te monitoren. Dit helpt hen adequaat reageren op vragen, klachten of opmerkingen. Barten: “Grote bedrijven zijn hier al actief mee bezig, maar voor het MKB valt op dit vlak nog veel voordeel te halen.”

Lees ook
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen

Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen

Venafi, gespecialiseerd in het beschermen van machine-identiteiten, heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder ruim 1.000 IT-ers en ontwikkelaars, naar de uitdagingen bij het beveiligen van softwareontwikkeling

Proofpoint Human Factor-rapport over het huidige dreigingslandschap

Proofpoint Human Factor-rapport over het huidige dreigingslandschap

Proofpoint presenteert zijn jaarlijkse Human Factor-rapport. Hierin zijn de drie belangrijkste aspecten van gebruikersrisico's (kwetsbaarheid, aanvallen en privileges) uitvoerig geanalyseerd. Daarnaast beschrijft het rapport hoe de gebeurtenissen van 2020 het huidige dreigingslandschap hebben veranderd

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Gisteren werd het officieel: in de toekomst hebben particulieren en bedrijven in Nederland het wettelijke recht om zelf te bepalen welke apparatuur zij gebruiken voor hun internettoegang. Aan de publicatie van de nieuwe beleidsregel "Handhaving Besluit Eindapparaten" ging jarenlang getouwtrek vooraf over het zogenaamde netwerkaansluitpunt.