Bijna 20 procent van de online bedrijfsinformatie is onjuist

Een op de vijf Nederlandse ondernemers (19 procent) stelt dat de informatie op internet over henzelf of hun bedrijf niet klopt. Dat is een groeiend probleem, omdat de meeste consumenten online naar informatie zoeken over bedrijven en specialisten en hun keuze daarop baseren. Zeven op de tien ondernemers willen daarom meer controle krijgen over de online beeldvorming van hun bedrijf.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.532 respondenten door platform Mijn Online IDentiteit in het kader van de lancering van de nieuwe website ‘Reputatie.Management’. Ongeveer een derde van de deelnemers is ondernemer. Als mensen informatie zoeken over een bedrijf, zoeken ze tegenwoordig eerst op internet via Google of andere zoekmachines, op vergelijkingswebsites, reviewsites, nieuwssites, blogs of andere fora. Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten.

Veel informatie is verouderd, incompleet of foutief

In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze. “Maar vaak is de informatie die consumenten vinden verouderd, incompleet of foutief. Dat kan grote gevolgen hebben als die informatie wordt meegewogen in de keuze,” vertelt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten.

Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites”, stelt Barten.

Geen goed beeld van de werkelijkheid

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt. Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.

Reputatie.Management wil ondernemers meer controle geven over online beeldvorming, bijvoorbeeld door alle informatie over hun bedrijf, product of merk real-time te monitoren. Dit helpt hen adequaat reageren op vragen, klachten of opmerkingen. Barten: “Grote bedrijven zijn hier al actief mee bezig, maar voor het MKB valt op dit vlak nog veel voordeel te halen.”

Lees ook
ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

Steeds meer bedrijven in Nederland hebben wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 zakelijke klanten die eind- of medeverantwoordelijk zijn voor de cyberveiligheid van hun bedrijf. In 2023 geldt dit voor meer dan driekwart van de bedrijven, terwijl dit begin vorig jaar nog bij ‘slechts’ 45 proc1

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys detecteerde in 2022 wereldwijd meer dan 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen. Cybercriminelen maken hier steeds opportunistischer en flexibeler misbruik van om succesvolle aanvallen uit te voeren. Dit blijkt uit het 2023 TruRisk Research Report van de Qualys Threat Unit (TRU)

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Een gebrek aan multi-factor authenticatie (MFA) leidde tot meer BEC-aanvallen in 2022. Dit is een van de uitkomsten van het nieuwe jaarlijkse Arctic Wolf Labs Threat Report. 2022 was een turbulent jaar met veel dreigingen. Zo verstoorde de invasie van Rusland in Oekraïne de activiteiten van de belangrijkste ransomware groepen en werden de kwetsbaa1