Bijna 20 procent van de online bedrijfsinformatie is onjuist

Een op de vijf Nederlandse ondernemers (19 procent) stelt dat de informatie op internet over henzelf of hun bedrijf niet klopt. Dat is een groeiend probleem, omdat de meeste consumenten online naar informatie zoeken over bedrijven en specialisten en hun keuze daarop baseren. Zeven op de tien ondernemers willen daarom meer controle krijgen over de online beeldvorming van hun bedrijf.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.532 respondenten door platform Mijn Online IDentiteit in het kader van de lancering van de nieuwe website ‘Reputatie.Management’. Ongeveer een derde van de deelnemers is ondernemer. Als mensen informatie zoeken over een bedrijf, zoeken ze tegenwoordig eerst op internet via Google of andere zoekmachines, op vergelijkingswebsites, reviewsites, nieuwssites, blogs of andere fora. Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten.

Veel informatie is verouderd, incompleet of foutief

In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze. “Maar vaak is de informatie die consumenten vinden verouderd, incompleet of foutief. Dat kan grote gevolgen hebben als die informatie wordt meegewogen in de keuze,” vertelt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten.

Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites”, stelt Barten.

Geen goed beeld van de werkelijkheid

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt. Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.

Reputatie.Management wil ondernemers meer controle geven over online beeldvorming, bijvoorbeeld door alle informatie over hun bedrijf, product of merk real-time te monitoren. Dit helpt hen adequaat reageren op vragen, klachten of opmerkingen. Barten: “Grote bedrijven zijn hier al actief mee bezig, maar voor het MKB valt op dit vlak nog veel voordeel te halen.”

Lees ook
'39% van de gebruikers heeft maatregelen genomen tegen Heartbleed-bug'

'39% van de gebruikers heeft maatregelen genomen tegen Heartbleed-bug'

De Heartbleed-bug heeft tot veel ongerust geleid. Desondanks blijkt nog niet eens de helft van alle Amerikaanse internetgebruikers (39%) maatregelen te hebben genomen om zijn online accounts te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van Pew Research, dat 1.500 Amerikanen ondervroeg over hun reactie op het OpenSSL-lek. Heartbleed is een ernstige kwet1

IOActive: 'Beveiliging SATCOM-terminals is zo lek als mandje'

IOActive: 'Beveiliging SATCOM-terminals is zo lek als mandje'

De beveiliging van satelliet communicatie (SATCOM) laat te wensen over. Een groep beveiligingsspecialisten van IOActive heeft een lijst samengesteld van kwetsbaarheden in de meest gebruikte Inmarsat en Iridium SATCOM-terminals. De lijst is gepubliceerd in de whitepaper 'A Wake-up Call for SATCOM Security'. "De kwetsbaarheden bestaan onder andere u1

McAfee: 'Specifieke beveiligingsaanpak noodzakelijk voor Internet of Things'

McAfee: 'Specifieke beveiligingsaanpak noodzakelijk voor Internet of Things'

McAfee, onderdeel van Intel Security, presenteert zijn strategie voor het beveiligen van het Internet of Things. Het bedrijf wil toekomstgerichte beveiligingsoplossingen, die volgens McAfee essentieel voor een wereld waarin ieder apparaat in verbinding staat met internet. Consumenten en organisaties van iedere grootte maken op dit moment al gebrui1