Bij één op drie West-Europese organisaties DDoS gebruikt als rookgordijn tijdens cyberaanval

kaspersky-lab

DDoS-aanvallen (Distributed Denial of Service) worden dikwijls gebruikt om bedrijven af te leiden terwijl hackers zich via een achterdeur toegang verschaffen, blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Kaspersky Lab en B2B International. Wanneer bedrijven in West-Europa ten prooi vallen aan cybercriminaliteit, is in 29,2 procent van de gevallen DDoS onderdeel van de aanvalstactiek. Ruim de helft van de ondervraagde ondernemingen (53,3 procent) uit West-Europa die slachtoffer is geweest van een DDoS-aanval is ervan overtuigd dat het als rookgordijn of afleidingsmanoeuvre voor andere vormen van cybercriminaliteit is gebruikt.

De studie wijst verder uit dat bedrijven wereldwijd, in geval van een DDoS-aanval als rookgordijn, worden geconfronteerd met zaken als misbruik van mobiele devices (81 procent), phishing (75 procent) en zelfs kwaadaardige praktijken van interne medewerkers (75 procent). Van alle ondervraagden in West-Europa meldt 19,5 procent slachtoffer te zijn geweest van een gerichte cyberaanval. Ook noemt 24,2 procent van de bedrijven uit West-Europa die door een gerichte aanval dataverlies hebben geleden DDoS als één van de factoren.

Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux, legt uit waarom DDoS voor cybercriminelen een aantrekkelijk middel is als onderdeel van hun tactiek: "Door openbare of interne diensten vast te laten lopen, weerhoudt DDoS een bedrijf ervan zijn normale activiteiten uit te oefenen. Dit is uiteraard een groot probleem voor zo’n bedrijf en het is dan ook 'alle hens aan dek' voor het IT-team om de crisis snel te bedwingen. DDoS is derhalve niet alleen een makkelijke manier om een bedrijf stil te leggen, maar ook om de IT-medewerkers bezig te houden terwijl er via andere kanalen in het systeem wordt ingebroken.”

"Het onderzoek toont aan dat DDoS-aanvallen vaak parallel lopen met andere dreigingen”, vervolgt van Lom. “Bedrijven moeten daarom volledig op de hoogte zijn van alle mogelijke gevaren, en op ieder moment in staat zijn om met meerdere criminele activiteiten tegelijk om te gaan. Zijn ze hier niet op toegerust, dan wordt de schade alleen maar groter, bovenop de aanzienlijke verliezen als gevolg van downtime en mogelijke imagoschade. Iedere onderneming moet betrouwbare DDoS-bescherming in huis hebben om het risico van een aanval te beperken en te zorgen dat medewerkers zich kunnen concentreren op andere, moeilijker zichtbare dreigingen.”

Om bedrijven te helpen zicht te houden op het groeiende gevaar van DDoS en alles wat het met zich meebrengt, biedt Kaspersky DDoS Protection volledige en geïntegreerde bescherming tijdens iedere fase van een aanval.

Meer over
Lees ook
Verizon Mobile Security Index 2022: werken op afstand leidt tot een sterke toename van cybercriminaliteit

Verizon Mobile Security Index 2022: werken op afstand leidt tot een sterke toename van cybercriminaliteit

De traditionele 9-tot-5-werkdag op kantoor is verleden tijd. In plaats daarvan wordt in de huidige wereld van hybride werken verwacht dat men 'altijd aan staat'. Nu mensen steeds meer uren werken vanaf allerlei locaties en apparaten, worden bedrijven steeds kwetsbaarder voor cyberaanvallen. De Verizon Mobile Security Index (MSI) 2022 laat zien dat1

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1

Online fraude neemt in Nederland fors toe, toont wereldwijd scam-onderzoek

Online fraude neemt in Nederland fors toe, toont wereldwijd scam-onderzoek

Het aantal gerapporteerde scams in Nederland is in 2020 met 50% toegenomen tot ruim 120.000. Dat meldt het jaarlijkse rapport The Global State of Scams – 2021 van Scamadviser. Daarmee is Nederland geen uitzondering, vrijwel in alle landen steeg het aantal meldingen én de financiele schade die de oplichters veroorzaken. Phishing was ook vorig jaar1