‘Bedrijven geconfronteerd met cybersecurityrisico door toename in thuiswerken en niet meer ondersteunde netwerkinfrastructuur’

Bedrijven verplaatsen applicaties naar multi-cloudomgevingen, waardoor de investering in de cloud significant groter is dan de uitgaven van organisaties aan on-premise-infrastructuur. Dat blijkt uit het ‘2020 Global Network Insights Report’ van NTT. Door deze ontwikkeling zijn de vervangings- en upgradepatronen van organisaties vertraagd, waarbij veel bedrijven ervoor kiezen hun netwerkassets langere tijd te blijven gebruiken en minder te investeren in de herinrichting van hun on-premise-netwerk en -securityinfrastructuur. Het resultaat: een toename in het aantal verouderde en niet-gepatchte netwerkapparaten met softwarekwetsbaarheden. Dit leidt tot meer risico en stelt de organisatie bloot aan securitybedreigingen. 

NTT

Het rapport is gebaseerd op data van technologie-assessments die zijn uitgevoerd bij meer dan 1.000 klanten met in totaal 800.000 netwerkapparaten. In het rapport kwam naar voren dat 45,6 procent van de netwerkassets van organisaties verouderd of niet meer ondersteund was – dat is een flinke toename ten opzichte van 2017, toen dat percentage op slechts 12 procent stond.

De COVID-19-uitbraak en daaruit voortvloeiende toename in bandbreedteverbruik is een zware belasting voor het netwerk; bestaande uitdagingen stapelen zich op en leiden uiteindelijk tot een perfect storm. Met een stijging in thuiswerken, remote access en het gebruik van voice- en videoservices, staan het netwerk en de securityinfrastructuur van organisaties onder grote druk. 

Het securityrisico van verouderde en niet ondersteunde apparatuur op de toekomstige werkplek

Niet meer ondersteunde apparaten hebben gemiddeld te maken met twee keer zo veel kwetsbaarheden per apparaat (42,2 procent) als verouderde (26,8 procent) en up-to-date (19,4 procent) apparaten. Dit risico stijgt als bedrijven een apparaat gedurende zijn lifecycle niet patchen of de versie van het besturingssysteem niet updaten. Hoewel patchen relatief eenvoudig is, en vaak gratis in geval van een onderhoudscontract of extra garantie, doen veel bedrijven er niet aan. 

In het ‘nieuwe normaal’ is veerkracht het sleutelwoord voor bedrijven die op zoek gaan naar een nieuwe manier van werken. De pandemie introduceert op dit gebied permanente veranderingen, zoals de implementatie van slimme werkplekken die social distancing op kantoor ondersteunen. Daarnaast blijven veel bedrijven het thuiswerken in de toekomst faciliteren. Bovendien neemt het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van nieuwe, draadloze infrastructuur toe – een stijging van 13 procent jaar op jaar – en blijft de populariteit van het open office en co-working spaces groeien. Hiervoor is een nieuwe benadering van alle netwerkarchitectuur nodig.

Bedrijven hebben de tools, kennis en expertise nodig om het netwerk opnieuw in te richten voor de korte-, middellange- en langetermijnevolutie van het ‘nieuwe normaal’, waarbij mensen op afstand werken en op elk gewenst apparaat op elk gewenst moment. Ze moeten op zoek gaan naar strategische partners die hen kunnen ondersteunen met een visie op het netwerk van de toekomst – niet alleen op het gebied van kantoorruimte, maar ook in openbare gebouwen en in winkelgebieden waar social distancing moeilijk is na te leven. Zo kunnen bijvoorbeeld AI en machine learning worden toegepast om te helpen de social-distancingmaatregelen te monitoren – het netwerk is hierbij de platform-enabler.

De evolutie van het netwerk en digitale transformatie gaan hand in hand

Als onderdeel van hun digitale-transformatiestrategieën maken toonaangevende organisaties al gebruik van netwerken voor het creëren van nieuwe businessmodellen (bijv. het internet of things) of het optimaliseren van bestaande bedrijfsvoeringsmodellen (bijv. asset tracking). Andere bedrijven investeren als onderdeel van hun digitale-transformatie-initiatieven mogelijk in technologieën zoals robotic process automation (RPA) om kosten te besparen en diensten op flexibele wijze te schalen. Wat de reden ook is, digitale transformatie draagt bij aan de verbetering van de klant- en medewerker-ervaring, ondersteund door het netwerk. Deze initiatieven komen alleen op gang met behulp van een relevante, veilige infrastructuur in het ‘nieuwe normaal’, met name als het gaat om de technologie-, operationele en financiële initiatieven van bedrijven.