Barracuda: dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen

Barracuda heeft de resultaten vrijgegeven van de eerste editie van een nieuw kwartaalrapport: ‘Spear Phishing: Top Attacks and Trends’. Onderzoekers van Barracuda hebben gedurende drie maanden ruim 360.000 spearphishing e-mails onderzocht. Daarbij werden drie belangrijkste aanvalstypen geïdentificeerd: het imiteren van bedrijfs-e-mailaccounts, oplichting via zakelijke e-mails (‘Business Email Compromise’) en afpersing.

Barracuda_Logo_ColorA-300x71 Het rapport licht toe hoe deze aanvallen werken, waarom traditionele e-mailbeveiligingsoplossingen dit soort e-mailaanvallen niet tegenhouden, wat de nieuwste technieken zijn die aanvallers gebruiken en hoe organisaties zich hiertegen kunnen beschermen.

Enkele interessante uitkomsten:

  • Het voordoen als iemand van ‘Microsoft’ is een van de meest voorkomende methodes die aanvallers gebruiken in een poging om accounts over te nemen
  • In bijna een op de vijf gevallen doet de aanvaller zich voor als iemand van een financiële instelling. Daarbij zijn vooral medewerkers van financiële afdelingen het doelwit, aangezien zij veel te maken hebben met banken en andere financiële instellingen
  • De onderwerpregels van de meeste ‘sextortion’ e-mails bevatten een of andere beveiligingswaarschuwing
  • Aanvallers zetten ook vaak het e-mailadres of het wachtwoord van het beoogde slachtoffer in de onderwerpregel
  • De onderwerpregels van ruim 70 procent van alle pogingen tot zakelijke e-mailaanvallen proberen een gevoel van urgentie over te brengen. Ook wordt in veel gevallen geïmpliceerd dat er al eerder contact is geweest over het onderwerp
  • Oplichters imiteren bedrijfsnamen in e-mailadressen, waarbij ze de zichtbare naam van een Gmail of ander account wijzigen. Zo lijkt het alsof deze afkomstig is van een medewerker van het bedrijf waar het doelwit werkt. Deze tactiek is vooral lastig te identificeren voor werknemers die hun e-mail op een mobiel apparaat lezen

“Spearphishing-aanvallen zijn zo opgezet dat ze traditionele e-mailbeveiligingsoplossingen omzeilen. En aanvallers vinden steeds weer nieuwe manieren om detectie te omzeilen en gebruikers te misleiden”, zegt Alain Luxembourg, regional director Benelux voor Barracuda. “Dit soort aanvallen voorblijven vraagt om de juiste combinatie van technologie en training. Daarom is het essentieel dat organisaties een oplossing gebruiken die specifiek spearphishing-aanvallen detecteert en tegenhoudt.”

Meer over
Lees ook
Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen bre1

Microsoft Security Essentials is de meeste gebruikte virusscanner ter wereld

Microsoft Security Essentials is de meeste gebruikte virusscanner ter wereld

Microsoft Security Essentials is wereldwijd de meest gebruikte virusscanner. 16,3 procent van de gebruikers vertrouwt op het beveiligingspakket van Microsoft. Dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf OPSWAT. Niet alleen Microsoft Security Essentials komt in de top drie voor, maar ook Windows Defender. Dit pakket staat met 6,2 procent van de g1

Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

CEO's en andere leidinggevenden van bedrijven hebben geen idee van wat voor soort cyberaanvallen hun bedrijf slachtoffer kunnen worden. Leidinggevenden zijn over het algemeen dan ook slecht voorbereid op cybercrime. Het management van bedrijven is over het algemeen slecht op de hoogte van cyberbedreigingen. Maar liefst 80 procent van de beveiligin1