Banken waarschuwen voor professionalisering phishingcampagnes

internetbankieren

Cybercriminelen perfectioneren phishingcampagnes. De e-mail zien er steeds professioneler uit en bevatten minder spelfouten, waardoor phishingmailtjes moeilijker te herkennen zijn.

Hiervoor waarschuwen Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Cybercriminelen spelen volgens de organisaties steeds vaker in op actualiteiten, bijvoorbeeld op de introductie van nieuwe betaalpassen. Daarnaast proberen zij bij klanten paniek te veroorzaken, bijvoorbeeld door te claimen direct de inloggegevens nodig te hebben om te voorkomen dat een geldbedrag door een crimineel wordt weggesluisd naar een andere rekening. Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken benadrukken dat banken nooit om inloggegevens vragen.

Relatief weinig schade

De schade door phishing bedroeg in het eerste halfjaar van 2,8 miljoen euro. Dit is meer dan in de tweede helft van 2014. In vergelijking met eerdere jaren, waarin de schade vaak nog tientallen miljoenen per jaar bedroeg, is het schadebedrag in de eerste helft van 2015 echter relatief laag. Naast de 2,8 miljoen euro schade door phishing leden banken 300.000 euro schade door andere vormen van cybercrime, waaronder malware. De totale schade door fraude met internetbankieren in de eerste helft van 2015 komt hierdoor uit op 3,1 miljoen euro.

Skimmen zorgt voor relatief weinig schade. Door de invoering van de EMV-chip en het standaard onbruikbaar maken van betaalpassen buiten Europa via geoblocking veroorzaakt skimmen in Nederland nog nauwelijks schade. Sinds de tweede helft van 2013 heeft skimmen in totaal voor een schadepost van 790.000 euro gezorgd.

Lees ook
Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Nieuwe ISACA-gids ondersteunt bedrijven bij het managen van generatieve AI-risico’s

"Bijna twee derde van NL25 bedrijven laat klanten en leveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude"

"Bijna twee derde van NL25 bedrijven laat klanten en leveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude"

Proofpoint, een cybersecurity- en compliance-bedrijf, publiceert onderzoek waaruit blijkt dat 32% van 25 bedrijven (NL25) op de Amsterdam Exchange Index (AEX) achterlopen op het gebied van primaire cybersecuritymaatregelen. Hierdoor lopen klanten en leveranciers hoger risico op imitatie aanvallen via e-mail.

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Hoewel de eerste door AI gegenereerde cyberaanval nog officieel gedocumenteerd moet worden, zal kunstmatige intelligentie naar verwachting ook in security zijn impact gaan hebben. Sterker nog, AI wordt nu al door cybercriminelen ingezet en bijvoorbeeld gebruikt om phishingmails bij te slijpen. En nieuwe bedreigingen komen door AI waarschijnlijk no1