AVG-module toetst websites automatisch aan AVG-wetgeving

Siteimprove-300x250

Siteimprove introduceert een nieuwe oplossing die organisaties helpt om inzichtelijk te maken of de website voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Siteimprove AVG controleert websites onder meer automatisch op de aanwezigheid van persoonsgebonden gegevens, zoals e-mailadressen, telefoonnummers en namen, voorzien van een krachtige zoekfunctie waarmee deze data direct kan worden gelokaliseerd en gemonitord. Het is bovendien mogelijk om cookies te tracken, zowel van de organisatie zelf, als van externe partijen. Door het automatische proces is naleving van de wetgeving controleerbaar voor de websitebeheerder, wordt informatie sneller inzichtelijk voor klantverzoeken en gaat de organisatie effectiever om met resources.

Nu de AVG van kracht is, zijn organisaties gebonden aan strengere regels op het gebied van dataprivacy en het verwerken van persoonsgebonden gegevens, oftewel alle gegevens waarmee personen kunnen worden geïdentificeerd. Zij moeten bijvoorbeeld aan kunnen tonen welke maatregelen zij hebben getroffen om aan de regelgeving te voldoen.

Effectief en beheersbaar

Voor organisaties aan de AVG kunnen voldoen, moeten zij eerst goed begrijpen voor welke uitdaging zij staan. Het handmatig controleren van iedere afzonderlijke webpagina kan een intensief proces zijn, waarmee waardevolle tijd en middelen zijn gemoeid. Vooral in grote organisaties, met veel verschillende afdelingen en websites, kan dit voor onnodige verspilling van resources zorgen.

“De AVG vormt een aanzienlijke uitdaging voor veel organisaties”, zegt Auke Grondsma, Managing Director van Siteimprove Benelux. “Het handmatig controleren op persoonsgebonden gegevens is een haast onmogelijke taak. Met Siteimprove AVG bieden we onze klanten een handig overzicht op hun digitale activa, door al hun websites op te nemen in een efficiënt auditing-proces.”

Hoe werkt Siteimprove AVG?

Siteimprove AVG zorgt voor een volledige inventaris van de domeinen, de subdomeinen en IP-adressen van de organisatie, voorzien van een zoekfunctie waarmee persoonsgebonden data direct kan worden gelokaliseerd en gemonitord. Deze gegevens kunnen niet alleen in de HTML worden gevonden, maar zelfs in verborgen metadata en bestanden als afbeeldingen of Pdf’s.

De module werkt met een uitgebreide en complete verzameling beleidsregels voor beveiliging en gegevensbescherming en detecteert onder meer HTML-formulieren op onbeveiligde http-pagina’s en onveilige domeinen. Het geeft een compleet overzicht van gedetecteerde e-mailadressen, telefoonnummers, namen en mogelijke ID-nummers. Het is bovendien mogelijk om cookies te tracken, zowel van de organisatie zelf, als van externe partijen. Een log legt alle handelingen binnen de Siteimprove AVG-module vast, zodat organisaties eenvoudig aansprakelijkheid aan kunnen tonen om te voldoen aan de AVG-regelgeving.

Meer over
Lees ook
KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

KPMG: 'Nederlander gaat massaal gebruikmaken van nieuwe privacyrechten'

Nederlanders gaan massaal gebruikmaken van de rechten die de nieuwe privacywet hen biedt. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die eind mei 2018 van kracht wordt, krijgen burgers onder meer het recht om al hun persoonlijke gegevens in te zien, te verwijderen, en om onjuiste persoonlijke gegevens te corrigeren. "Gewezen op hun1

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

Philipse Business School, dé opleider voor klantcontact en privacy consultancyorganisatie DMCC Nederland hebben de handen ineen geslagen en bieden vanaf vandaag samen e-learning voor privacy bewustwording van klantenservicemedewerkers aan. DMCC had in haar e-learning portfolio al langer een privacy e-learning suite beschikbaar, waarmee organisatie1

ESET, Kaspersky Lab en Microsoft winnen terrein met werkplekbeveiliging

ESET, Kaspersky Lab en Microsoft winnen terrein met werkplekbeveiliging

McAfee en Symantec hebben ten opzichte van negen jaar geleden marktaandeel verloren als het gaat om werkplekbeveiliging. ESET, Kaspersky Lab en Microsoft hebben juist terrein gewonnen. Dit blijkt uit een marktanalyse van database marketingspecialist Computer Profile, waarbij ruim 7.000 beslissers van organisaties uit het commerciële en publieke do1