Autoriteit Persoonsgegevens benoemt vier nieuwe directeuren

De Autoriteit Persoonsgegevens maakt bekend per 1 januari 2018 vier nieuwe directeuren te hebben benoemd. Het gaat om Gerard Bukkems, Thijs Drouen, Marianne Niessink en Cecile Schut. De privacytoezichthouder benoemde eerder al Bas den Hollander tot algemeen directeur.

autoriteit-persoonsgegevens-logo Met de benoemingen bereidt de Autoriteit Persoonsgegevens zich voor op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Richtlijn voor gegevensverwerking in de rechtshandhaving. Deze nieuwe Europese privacywetgeving is vanaf 25 mei 2018 van toepassingen en zorgt voor ingrijpende veranderingen voor de bescherming van persoonsgegevens, wat ook zij weerslag heeft op het toezicht en de Autoriteit Persoonsgegevens.

Gerard Bukkems

Gerard Bukkems gaat aan de slag als directeur Klantcontact en Controlerend Onderzoek. Bukkems was eerder actief als directeur Toezicht bij de Inspectie van het Onderwijs en is in het verleden verantwoordelijk geweest voor Europees en Rijksbreed doelmatigheidsonderzoek bij de Algemene Rekenkamer.

Thijs Drouen

Thijs Drouen is benoemd tot directeur Juridische Zaken en Wetgevingsadvisering. Drouen is sinds juni 2014 werkzaam bij de Autoriteit Persoonsgegevens en was hoofd Juridische Zaken. Daarvoor werkte hij in verschillende leidinggevende functies en als ambtenaar van de staat bij de directie Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Marianne Niessink

Marianne Niessink is aangesteld als directeur Beleid, Internationaal, Strategie en Communicatie. Niessink was voorheen actief bij het ministerie van Justitie & Veiligheid als plaatsvervangend directeur Juridische en Operationele Aangelegenheden en hoofd van de afdeling Internationale Aangelegenheden en Rechtshulp in Strafzaken. Voor haar tijd bij het ministerie van Justitie & Veiligheid was Niessink hoofdinspecteur bij de politie.

Cecile Schut

Cecile Schut gaat aan de slag als directeur Systeemtoezicht, Beveiliging en Technologie. Schut was voorheen werkzaam bij het Centraal Bureau voor de Statistiek en vervulde hier verschillende functies. Zo was zij verantwoordelijk voor de nationale en internationale beleidsvoorbereiding en strategiebepaling, corporate juridische zaken en de coördinatie van kwaliteitszorg en informatiebeveiliging.

Aleid Wolfsen, collegevoorzitter van de AP: “In de sterk digitaliserende wereld wordt de bescherming van de privacyrechten van mensen dagelijks van groter belang. De komst van de nieuwe Europese privacyregels en de bijbehorende nieuwe organisatie maken het werk van de AP nog mooier, nog uitdagender en nog internationaler. Wij zullen ons samen met de nieuwe directeuren ervoor inzetten om onze bestaande en nieuwe taken zo goed mogelijk te vervullen”.

Lees ook
10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

Een kristallen bol zou erg handig zijn in deze onzekere tijden, aangezien we een jaar ingaan waarin alles anders is dan verwacht. 2021 zal nieuwe kansen bieden, maar we mogen er ook van uitgaan dat er allerlei nieuwe en schadelijke bedreigingen opduiken. Met welke 10 belangrijke zaken moet je als CISO rekening houden in 2021? Netskope zet ze op ee1

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

De zorg staat aan de vooravond van een technologische revolutie waarin artificial intelligence (AI) en edge computing een bepalende rol zullen spelen. Naar verwachting zal de implementatie van zorg-gerelateerde AI met 41,4 procent groeien naar een marktwaarde van 51,3 miljard dollar in 2027, terwijl de markt voor edge cloud computing naar verwach1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1