Autoriteit Persoonsgegevens bemiddelt bij 52 verzoeken om vergeten te worden

155 mensen hebben de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) sinds juli 2014 gevraagd om te helpen zoekresultaten op hun naam te laten verwijderen uit een zoekmachine. In 50 gevallen heeft de toezichthouder bemiddeld bij Google en twee keer bij Bing. In 37 gevallen heeft de AP ervoor kunnen zorgen dat zoekresultaten uit een zoekmachine werden verwijderd.

Het Europese Hof van Justitie oordeelde drie jaar geleden dat burgers het recht hebben om vergeten te worden. Hiermee hebben mensen in Europa expliciet het recht zoekresultaten op hun naam te laten verwijderen indien deze ongepast, irrelevant of gedateerd zijn. Daarnaast kunnen burgers ook resultaten laten verwijderen die inbreuk maken op hun persoonlijke levenssfeer, zonder dat dit te rechtvaardigen valt door bijvoorbeeld de rol die iemand in het openbare leven speelt.

Bemiddeling door de AP

Zoekmachines geven echter niet in alle gevallen gehoor aan een verwijderverzoek. In dit geval kunnen betrokkenen de AP vragen te bemiddelen. In juli 2014 heeft de toezichthouder voor het eerst een dergelijk verzoek binnengekregen. Zoekmachines zijn overigens niet verplicht na bemiddeling van de AP gehoor te geven aan verwijderverzoeken, maar doen dit volgens de AP in veel gevallen wel.

De AP heeft sinds juli 2014:

  • 50 keer bemiddeld bij Google en twee keer bij Bing. In 37 gevallen werden zoekresultaten verwijderd, terwijl 14 verzoeken zijn afgewezen;
  • in 70 gevallen niet bemiddeld aangezien de beslissing van de zoekmachines juist leek te zijn;
  • 23 verzoeken niet in behandeling genomen, bijvoorbeeld omdat het verzoek te laat is ingediend;
  • in drie gevallen betrokkenen doorverwezen naar een overheidsorganisatie om de publicatie van persoonsgegevens bij de bron te laten verwijderen;

Acht verzoeken zijn momenteel nog in behandeling bij de AP.

Lees ook
Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden...

Bewaarplicht voor verkeers- en locatiegegevens uit wetsvoorstel

Bewaarplicht voor verkeers- en locatiegegevens uit wetsvoorstel

Het wetsvoorstel voor een nieuwe bewaarplicht voor internet- en telecomproviders wordt aangepast. De bewaarplicht gaat alleen betrekking hebben op gebruikersgegevens, waaruit blijkt wie op welk moment van welk IP-adres gebruik heeft gemaakt. Verkeers- en locatiegegevens worden niet bewaard. Verkeersgegevens zijn gegevens die worden verwerkt voor het...

Facebook beperkt toegang van ontwikkelaars tot gebruikersdata

Facebook beperkt toegang van ontwikkelaars tot gebruikersdata

Facebook gaat de toegang van ontwikkelaars tot informatie van gebruikers verder beperken. Ontwikkelaars krijgen niet alleen standaard toegang tot minder data, maar verliezen deze toegang ook indien mensen hun app langer dan drie maanden niet gebruiken. Wie toegang wil krijgen tot meer gedetailleerde informatie, heeft hiervoor toestemming van Facebook...