Autofabrikanten ontwikkelen privacybeleid voor connected auto’s
Een alliantie van autofabrikanten heeft een privacybeleid opgesteld gericht voor nieuwe auto’s. Met het beleid willen de bedrijven de garantie geven dat er geen onnodige informatie over klanten wordt verzameld en zorgvuldig met de data wordt omgesprongen.
De twaalf autofabrikanten BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen en Volvo zijn lig van de Auto Alliance, die het privacybeleid heeft opgesteld. Het privacybeleid moet via de website van de bedrijven en gebruikershandleidingen van auto’s aan klanten worden verstrekt.
Steeds meer sensoren
Met het beleid spelen de bedrijven in op de trend om auto’s te voorzien van steeds meer sensoren, waarmee data wordt verzameld over auto’s en hun bijrijder. Dat is vandaag de dag erg makkelijk, aangezien steeds meer auto’s via het 4G-netwerk met internet zijn verbonden. De data kan dus probleemloos worden doorgestuurd naar servers van de autofabrikanten.
De autofabrikanten beloven de beveiliging van gevoelige informatie prioriteit te geven. Dit soort gevoelige informatie kan bijvoorbeeld de locaties zijn waar een auto is geweest of de manier waarop met de auto is gereden. De fabrikanten hebben behoefte aan duidelijke richtlijnen die uiteenzetten welke informatie wanneer met welke partijen mag worden gedeeld.