AshleyMadison.com schikt met FTC rond datalek

AshleyMadison.com treft een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) rond het datalek uit 2015, waarbij gegevens van miljoenen gebruikers op straat kwamen te liggen. Met de schikking voorkomt de organisatie verdere stappen van de FTC en Amerikaanse staten. De datingwebsite betaalt 1,6 miljoen dollar aan de FTC en moet daarnaast extra beveiligingsmaatregelen nemen om herhaling te voorkomen. De FTC stelt dat de website laks is omgegaan met IT-beveiliging.

De datingwebsite werd in juli 2015 aangevallen door cybercriminelen, die hierbij profielinformatie en accountgegevens van 36 miljoen gebruikers wisten buit te maken. Deze informatie is op internet gepubliceerd. In een toelichting geeft Edith Ramirez, bestuursvoorzitter van de FTC, aan dat dit één van de grootste datalekken is die de FTC ooit heeft onderzocht.

Lakse beveiliging

De FTC noemt de beveiliging die AshleyMadison.com hanteerde laks. Zo zou de datingwebsite geen securitybeleid op papier hebben gezet, geen goede toegangscontrole hanteren en personeel niet goed getraind te hebben in IT-beveiliging. Ook zou het bedrijf onvoldoende kennis hebben gehad over IT-beveiliging door service providers waarmee het bedrijf in zee ging. De FTC neemt dit de website extra kwalijk aangezien klanten werden verzekerd dat persoonlijke informatie zoals hun geboortedatum, relatiestatus en seksuele voorkeuren veilig waren.

Als onderdeel van de schikking moet AshleyMadison.com zijn databeveiliging verbeteren om zeker te stellen dat persoonlijke informatie beter wordt beschermd tegen cybercriminelen. De beveiliging van het bedrijf wordt daarnaast door onafhankelijke partijen onder de loep genomen.

Lees ook
Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen bre1

Tor Instant Messaging Bundle wordt eind maart gelanceerd

Tor Instant Messaging Bundle wordt eind maart gelanceerd

Het ontwikkelteam achter de anonimiseringsbrowser Tor werkt aan een beveiligde chatapplicatie. De Tor Instant Messaging Bundle (TIMB), zoals de oplossing gaat heten, wordt naar verwachting op 31 maart gelanceerd. TIMB moet het voor gebruikers mogelijk maken volledig anoniem met elkaar te chatten. Gebruiksvriendelijkheid staat in de oplossing net a1

'De overheid neemt een loopje met onze privacy'

'De overheid neemt een loopje met onze privacy'

“Met alle commotie rond de afluisterpraktijken van de NSA en het beschuldigend wijzen van vingers naar de Verenigde Staten, hebben we de neiging te vergeten wat er zich allemaal afspeelt binnen onze eigen Europese grenzen op privacygebied. Er is geen Europese staat te vinden die zijn eigen burgers niet afluistert.  En niet alleen de overheden besp1