Android groeit in de zakelijke markt, maar veiligheid is een zorg, zegt nieuw onderzoek

Het gebruik van Android-tablets en -computers neemt toe, maar beveiliging blijft een punt van zorg, zo blijkt uit het laatste onderzoek van Panasonic Business. Gemiddeld gebruiken 72% van de tablets en handheld-apparaten in bedrijven het Android-besturingssysteem (mobiele telefoons niet meegeteld). En dat terwijl 60% van de inkopers zegt dat Android steeds meer in hun organisatie wordt geïntegreerd. De verwachting is dus een verdere stijging van het aantal Android-apparaten. Bovendien verwacht de meerderheid dat die groei zich de komende drie jaar zal voortzetten.

panasonic De drie belangrijkste voordelen van Android ten opzichte van andere besturingssystemen zijn flexibiliteit (59%), beveiliging (58%) en betaalbaarheid (52%).

Beveiliging

Bedrijven denken wel dat ze hun apparaten veel meer moeten patchen; gemiddeld 4 keer per jaar, meer dan momenteel het geval is. De manier waarop beveiligingspatches worden uitgevoerd, varieert ook: 66% vertrouwt op de IT-afdeling, 38% gebruikt een Mobile Device Management (MDM) oplossing, 30% gebruikt de Firmware updates, 23% vertrouwt op de gebruiker, 22% maakt gebruik van een IT-ondersteuningsbedrijf en 16% werkt met een reseller.

Functionaliteit

Met betrekking tot het beheer van een zakelijk Android-apparaat, verwachten mobiele kopers standaard de volgende functionaliteiten:

  • Een aanpasbaar besturingssysteem om aan de bedrijfsvereisten te voldoen (50%)
  • Android for Work (47%)
  • Beleidsbeheertool / console voor firmware-updates (41%)
  • Verbeterde ondersteuning voor Android-beveiliging (37%)
  • Opname van gecertificeerde beveiligingsoplossing van derden (35%)
  • Gratis, kant-en-klare apps voor productiviteit en beheer (35%)
  • Staging, EMM-certificeringen, licenties en aangepaste MDM-apps (33%)
  • SCOMO Software Componentbeheerobject (30%)
  • Compatibiliteit tussen verschillende apparaten van dezelfde fabrikant (30%)
  • Firmware (29%)
  • Optioneel modulair ontwikkelaarspakket (23%)

Updates

Bedrijven updaten hun Android-besturingssysteem momenteel gemiddeld 5 keer per jaar op elk apparaat en verwachten van de leverancier van het apparaat, dat hij het Android-besturingssysteem tot drie jaar na het einde van de levensduur van het apparaat ondersteunt.

Android-apparaten niet allemaal hetzelfde

"De opmars van mobiele Android-apparaten in het bedrijfsleven gaat nog steeds snel, maar hoe IT-afdelingen deze apparaten effectief beheren en beveiligen, blijft een uitdaging", zegt Jan Kaempfer, General Manager voor Marketing bij Panasonic Mobile Solutions Business Division Europe. "Het is belangrijk dat kopers erkennen dat niet alle mobiele Android-apparaten gelijk zijn. Ze moeten goed kijken naar de beheer- en beveiligingsfunctionaliteit die hun leverancier biedt en hun Android-engineeringervaring. Met behulp van de nieuwste updates en beheerconsoles kunnen IT-afdelingen veel tijd en geld besparen door hun updates te automatiseren door het juiste apparaat te kiezen met de juiste beheer- en beveiligingsfunctionaliteiten.

Lees ook
Niet man versus machine, maar man én machine

Niet man versus machine, maar man én machine

Een nieuw jaar, tijd om nog even terug, maar vooral vooruit te kijken! De groei in technologische ontwikkeling ging ook het afgelopen jaar goed door. Smart watches waren de nice-to-have, 3D-printers vinden hun weg naar consumenten en Tesla’s rijden (bijna) op autopilot. Die groei zat echter ook in het aantal datalekken en hacks.  Uit eigen onderzoek...

Veilig printen in de Benelux: werk aan de winkel!

Veilig printen in de Benelux: werk aan de winkel!

De rol van printer en MFP is een bijzondere in de informatievoorziening van een organisatie. Het is de plek waar digitale informatie fysieke vorm krijgt en vice versa. Het is ook het punt waar de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling abrupt eindigt en waar die volledig bij de werknemer komt te liggen. Hoewel die scheiding helder lijkt, blijkt dat...

Consument wantrouwt de naleving van het 'recht om vergeten te worden ́

Consument wantrouwt de naleving van het 'recht om vergeten te worden ́

De overgrote meerderheid van de mensen (88 procent) heeft er geen idee van wie welke informatie over hem of haar bezit. De voorgestelde Europese richtlijn voor privacybescherming heeft tot doel om bij de verwerking van persoonsgegevens de fundamentele rechten en vrijheden van consumenten te beschermen. Desondanks betwijfelen consumenten of deze richtlijn...