9 op de 10 consumenten recyclet wachtwoorden

AutH0-300200-2021

Vandaag is het Wereld Wachtwoord Dag en ter ere daarvan introduceren de identitymanagement-experts van Auth0 de resultaten van het eerste onderzoek uit een serie internationale enquêtes. In dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van Auth0 en YouGov, zijn meer dan 1.200 bedrijfsmanagers en 8.000 consumenten wereldwijd gevraagd naar hun verwachtingen voor online inlog- en registratie-ervaringen.
 
Volgens de Europese respondenten is een van de grootste ergernissen van het aanmaken van een nieuw wachtwoord dat het wachtwoord aan specifieke eisen moet voldoen. Daarnaast storen de ondervraagden zich aan het feit dat er een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord moet worden gemaakt voor elke applicatie of online dienst.
 
Door die frustraties hergebruikt nagenoeg 9 op de 10 consumenten (88 procent) wachtwoorden voor meer dan één account – en bijna de helft (49 procent) gaf toe dit regelmatig te doen. Kris Imbrechts, Sales Director Northern & Southern Europe bij Auth0: “We weten al jaren dat consumenten dezelfde wachtwoorden voor meerdere accounts gebruiken. Mede daarom zien we dat cybercriminelen steeds vaker succesvol zijn.
 
Consumenten ergeren zich aan de standaard authenticatiemethode van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Als mensen zijn we niet gemaakt om lange, complexe en met cijfers verweven combinaties te onthouden. We hebben dan ook eenvoudigere, snellere en veiligere manieren van authenticatie nodig. In de Benelux zien we dat de voorkeur van consumenten uitgaat naar inloggen met je eID of social media account. Met name de vraag naar nationale ID logins stijgt. De app Itsme wordt steeds meer aangehaald door bedrijven al authenticatie-optie.”
 

Voor consumenten

Deze bevindingen laten zien dat voor velen van ons de berichtgeving rondom het belang van wachtwoordhygiëne niet diep genoeg is doorgedrongen om de frustraties weg te nemen. Dat betekent dat onze persoonlijke gegevens, die vaak op meerdere platforms en accounts staan opgeslagen, mogelijk risico lopen. Wereld Wachtwoord Dag is de perfecte herinnering om onze apps en online accounts in kaart te brengen. En om vandaag nog wat tijd vrij te maken om een password manager te downloaden voor het creëren van sterke, unieke wachtwoorden.
 

Voor bedrijven

Voor bedrijven is dit een kans om naar hun klanten te luisteren en veranderingen door te voeren in het inlogproces. Technologieën zijn er om het de gebruikers makkelijker te maken en om ze tegelijkertijd te beschermen tegen fraude. Wachtwoordloze en biometrische beveiliging maken al deel uit van multifactorauthenticatie en er zijn al adaptieve technologieën op de markt die dezelfde beveiliging kunnen bieden, maar dan zonder de frustraties. Technologie moet zich aanpassen aan mensen, niet andersom. Wachtwoorden zullen zonder twijfel ruimte maken voor alternatieven die voortkomen uit het aannemen van de WebAuthn-standaard. Het is belangrijk dat bedrijven zich nu al voorbereiden op die transitie.
Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1