80% van financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikt naam van bank

internetbankieren

Cybercriminelen richten zich in toenemende mate op het leegroven van bankrekeningen en doen steeds meer moeite om gebruiksinformatie te achterhalen. De hackers creëren namaaksites die sprekend lijken op de websites van financiële organisaties. In 2013 leunde wereldwijd 31,5% van de phishingaanvallen op de merknamen van toonaangevende banken, online winkels en elektronische betaalsystemen. Ruim 80% van de financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikte de naam van een bank.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Financiële cyberdreigingen in 2013' van Kaspersky Labs, dat is gebaseerd op eigen cijfers van het beveiligingsbedrijf. De hoeveelheid phishingaanvallen uit naam van banken, online winkels en elektronische betaalsystemen is met 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar toegenomen. In Nederland maakte in 2013 32,3% van de phishingaanvallen gebruik van merknamen van banken, die hiermee bovenaan de lijst van phishingdoelen staan.

Banken zijn geliefd doelwit

In 2013 vormden banken het meest aantrekkelijke doelwit. Wereldwijd werden merknamen van banken gebruikt bij 70,6% van alle financiële phishingactiviteiten. In Nederland ligt dit percentage zelfs op ruim 80%. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2012, toen bankphishing slechts 52% vertegenwoordigde. Over het geheel gezien waren namaakwebsites van banken in 2013 betrokken bij twee keer zoveel phishingaanvallen (22%) dan het jaar ervoor.

Fraudeurs gebruiken de merknamen van toonaangevende bedrijven met grote klantenbestanden om zoveel mogelijk winst te boeken bij hun criminele activiteiten. Wereldwijd maakte circa 60% van alle phishingaanvallen met behulp van nagemaakte bankpagina's bijvoorbeeld gebruik van de namen van slechts 25 organisaties. Onder elektronische betaalsystemen zijn de "favorieten" van de phishers nog duidelijker: 88,3% van de phishing-aanvallen in deze categorie had betrekking op een van vier internationale merken: PayPal, American Express, Master Card en Visa.

Bereik

De reden van de veelvuldige inzet van phishingaanvallen door cybercriminelen is volgens Kaspersky het bereik van dergelijke aanvallen onder gebruikers. Kwaadaardige software die speciaal is gemaakt voor bepaalde besturingssystemen kan minder breed worden ingezet dan phishing-aanvallen.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

Lees ook
Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

De scheidslijn tussen informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT) is aan het vervagen. Om goed te functioneren zijn OT-apparaten steeds afhankelijker van data en IoT-functies. Dat zorgt echter ook voor een verhoogd risico en nieuwe securityuitdagingen. Securityleverancier TXOne specialiseert zich op het snijvlak waar IT en OT overl1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1