’60% van de mkb’ers is slecht voorgelicht over de AVG’

europese-unie

Zes op de tien mkb’ers is zich niet bewust dat zij over elf maanden moeten voldoen aan nieuwe Europese privacywetgeving, terwijl overtreding van deze wet tot hoge boetes kan leiden. Mkb’ers noemen de voorlichting over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de overheid slecht tot heel slecht.

Dit meldt MKB Servicedesk op basis van een peiling onder 3.200 bedrijven. De organisatie stelt dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dan ook nog heel wat werk te verrichten heeft. MKB Servicedesk: “In plaats van hameren op boetes, zoals de AP in de media steeds doet, kan de privacywaakhond zich beter verplaatsen in een mkb’er die moeilijk zijn weg weet te vinden met deze ingewikkelde wet. Uiteindelijk is het gezamenlijke doel van ondernemers en de AP dat iedereen aan de wet kan voldoen.”

Hoge boetes

De AVG vervangt vanaf 25 mei 2018 de Wet bescherming persoonsgegevens. De nieuwe Europese privacywetgeving wordt in alle Europese lidstaten van kracht. Bedrijven zullen zich hier dan ook op moeten voorbereiden en na moeten gaan hoe deze verandering hen raakt.

De Europese Unie kan bij overtreding van de AVG forse boetes opleggen, die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro voor heel grote bedrijven of 4 procent van de wereldwijde omzet als dat een hoger bedrag is. De nieuwe wet stelt onder andere strengere eisen aan de opslag en verwerking van klantgegevens. Daarnaast worden meer verantwoordelijkheden neergelegd bij bedrijven. Deze veranderingen vragen om zowel technische, administratieve als organisatorische maatregelen nodig, stelt MKB Servicedesk.

Kwart heeft maatregelen genomen

Een op de vier mkb’ers geeft aan met het oog op de AVG maatregelen te hebben genomen of dit binnenkort te gaan doen. Bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening en de handel zijn het minst op de hoogte van de invoering van de AVG. Onder bedrijven met maximaal zes medewerkers is driekwart van de respondenten hiermee niet bekend.

MKB Servicedesk stelt dat ondernemers zelf de eerste stap kunnen zetten door zich online te informeren, bijvoorbeeld over het opzetten van de onder de AVG verplichte administratie waarin wordt bijgehouden hoe klantgegevens zijn verkregen en wie hier inzage in heeft.

Lees ook
SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht is de winnaar van de SURF Security en Privacy Award 2021. De universiteit krijgt de award voor de open wijze waarop zij hun kennis en ervaring hebben gedeeld over de ernstige ransomware-aanval die hen vlak voor kerst 2019 trof.

Kaspersky’s privacy-voorspellingen voor 2021: Gedragsanalyses, dataverzameling en hardhandig optreden van de overheid tegen encryptie

Kaspersky’s privacy-voorspellingen voor 2021: Gedragsanalyses, dataverzameling en hardhandig optreden van de overheid tegen encryptie

Kaspersky voorspellingen op het gebied van privacy in 2021. Eén van deze uitdagingen is de grote afstand tussen de verschillende belanghebbenden: verkopers van elke omvang zullen steeds meer diverse gegevens gaan verzamelen; terwijl regeringen reageren met nieuwe regelgeving; en gebruikers beginnen privacy te zien als een waarde-propositie waarvoo1

NGI deelt concrete alternatieven voor instant messaging

NGI deelt concrete alternatieven voor instant messaging

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie realiseren we ons allemaal hoe belangrijk het is over de juiste communicatietools te beschikken om contact met elkaar te blijven houden. Nu we ons steeds meer bewust worden van onze privacyrechten en hier meer waarde aan hechten, letten we echter ook meer op de gebruiksvoorwaarden