2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime

2,5 miljoen Nederlanders zijn afgelopen jaar het slachtoffer geworden van cybercrime. Dit komt neer op 15% van de Nederlandse bevolking. Dit is fors lager dan het Europese gemiddelde, dat op 27% ligt.

Dit blijkt uit onderzoek van Norton by Symantec. Gemiddeld verloren Nederlandse consumenten het afgelopen jaar 441 per persoon aan cybercrime. De totale schadepost voor de Nederlandse bevolking komt hiermee uit op 1,1 miljard euro. Van één op de zes Europeanen werd afgelopen jaar de identiteit gestolen.

Ransomware maakt veel slachtoffers

Van de slachtoffers van cybercrime is meer dan één op de drie Europeanen (36%) getroffen door ransomware. Ondanks het betalen van losgeld, heeft bijna één op de twaalf nooit meer zijn of haar bestanden teruggekregen. Daarnaast is één op de zes Europeanen afgelopen jaar via online winkelen bestolen van zijn of haar financiële gegevens. Bijna 6 op 10 Nederlanders vindt het gevaarlijker om financiële informatie op te slaan in een cloud dan zonder gordel in een auto te rijden.

Ook blijkt dat Nederlanders nog het nodige kunnen verbeteren op het gebied van digitale veiligheid. Zo gebruikt nog geen 40% van de Nederlandse veilige wachtwoorden. De overige 60% gebruikt wachtwoorden die eenvoudig te raden of kraken zijn.

Millennials lopen het grootste risico

55-plussers worden vaak gezien worden als een groep die minder veilig is op het internet. Uit het rapport komt echter een heel ander beeld naar voren. Juist millennials, geboren in het digitale tijdperk, blijken meer kans te hebben om in aanraking te komen met cybercrime. 28% van de Nederlandse millennials heeft in het afgelopen jaar te maken gehad met cybercrime, ten opzichte van 7% van de 55-plussers.

Een mogelijke verklaring is dat senioren veiligere gewoontes hebben op het internet en millenials risicovoller gedrag tonen dan andere leeftijdsgroepen. Zo blijken millennials twee keer zo vaak hun wachtwoorden (29%) te delen dan 55-plussers (14%). Bijna de helft (47 procent) van de senioren gebruikt een veilig wachtwoord, een combinatie van ten minste acht letters, cijfers en symbolen, voor hun online accounts in vergelijking met slechts een derde (37 procent) van de millennials. Een kwart van de millennials geeft na een data- inbreuk toe dat ze een account hebben verlaten in plaats van deze te sluiten omdat dit gemakkelijker was. Baby Boomers zullen eerder hun account sluiten. Slechts 13 procent verlaat een account zonder af te sluiten.

80% van de Nederlanders is bezorgd

De bezorgdheid over online misdaad is breed verspreid. Nederlanders hebben het gevoel meer risico meer risico te lopen dan ooit tevoren. Van de 1015 Nederlandse respondenten heeft bijna 80 procent aangegeven bezorgd te zijn. Slechts 11 procent heeft het gevoel dat ze volledig in controle zijn over hun online beveiliging. Ondanks deze zorgen, zijn consumenten overmoedig in hun online gedrag. Ze geven zichzelf een solide 8, maar in werkelijkheid voldoen de meesten volgens Symantec niet eens aan de meest eenvoudige testen voor online beveiliging.

“Cybercrime is helaas een onderdeel van ons leven geworden," zegt Robert den Drijver, Territory Manager Benelux bij Symantec. “Onze bevindingen tonen aan dat door de recente krantenkoppen het vertrouwen in online activiteiten is afgenomen. Helaas heeft dit afnemende vertrouwen niet geleid tot eenvoudige beschermingsmaatregelen om informatie online te beschermen."

Lees ook
Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.

Politiediensten halen LockBit infra offline

Politiediensten halen LockBit infra offline

Op 20 februari 2024 hebben Europol, de Nederlandse Politie en politiediensten uit tien landen met een grote verstoringsactie 34 servers uit de lucht gehaald van de ransomware groepering LockBit.

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.