Secureworks: niet alleen consumenten, maar ook bedrijven riscio lopen tijdens feestdagen

secureworks400300

De COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat veel aankopen online worden gedaan in 2020. Van levensmiddelen tot alledaagse benodigdheden, elektronica en luxegoederen. Wat we misschien zien, net als bij COVID-19, is dat cybercriminelen deals tijdens de feestdagen als thema gebruiken voor spam, phishing, malvertising en andere cybercriminele activiteiten. Het is vaak het thema, in plaats van het aantal aanvallen, dat verandert.

Online retailers worden over het algemeen blootgesteld aan meerdere soorten cyberaanvallen. Toch kunnen fysieke winkels ook het doelwit zijn van bijvoorbeeld point-of-sale-malware of creditcard-skimming. Het injecteren van code op e-commerce-websites om creditcards te skimmen, ook wel Mage Cart-aanvallen genoemd, is een andere vorm van criminele activiteit. Sommige grote retailers en reisorganisaties zijn hier in de loop der jaren slachtoffer van geworden. 
 
Voor veel organisaties heeft de decentralisatie van het personeelsbestand (d.w.z. werknemers die thuis werken) hun veerkracht tegen bepaalde soorten cyberaanvallen vergroot. Maar dit komt ook doordat men minder afhankelijk is geworden van centraal beheerde IT-infrastructuur, door meer gebruik te maken van cloud-diensten en werknemers die eigen apparaten gebruiken. Het is moeilijker om een grootschalige ransomware-aanval uit te voeren op een organisatie waarvan de gebruikers niet direct verbonden zijn met het netwerk en die gebruik maakt van meerdere cloud-diensten. Deze veranderingen hebben echter hun eigen risico's die zorgvuldig gemanaged moeten worden. Monitoren is een stuk lastiger geworden. Er wordt meer nadruk gelegd op identiteits- en toegangsbeheer, zodat alleen de juiste gebruikers toegang hebben tot de juiste systemen. Naarmate meer bedrijven gebruik maken van cloud-diensten, die afkomstig zijn van een relatief kleine groep aanbieders, zullen veel bedrijven en consumenten het merken als die cloud-infrastructuur tijdelijk overbelast of in storing is. 
 

De situatie is echter verre van hopeloos. Er zijn echter een aantal belangrijke controles die bedrijven in staat stellen om weerstand te bieden aan een reeks veelvoorkomende cyberaanvallen, waaronder criminele ransomware-aanvallen, business email compromise en gerichte aanvallen (APT). Denk hierbij aan het gebruik van multifactor-authenticatie, het versneld patchen van apparaten die met het internet zijn verbonden, het beveiligen van oplossingen voor toegang op afstand, het effectief monitoren van systemen en netwerken, en het vaststellen van risico's op basis van informatie over bedreigingen.

Rafe Pilling, Senior Threat Researcher, Secureworks

Lees ook
Ruim helft slachtoffers ransomware betaalt losgeld, slechts een kwart krijgt bestanden volledig terug

Ruim helft slachtoffers ransomware betaalt losgeld, slechts een kwart krijgt bestanden volledig terug

Volgens een wereldwijd onderzoek onder 15.000 consumenten, uitgevoerd door Kaspersky, betaalde meer dan de helft (56%) van de ransomware-slachtoffers vorig jaar het losgeld om toegang tot hun gegevens te herstellen. In 17% van de gevallen was het betalen van het losgeld geen garantie tot teruggave van gestolen gegevens

Hoe je van 2021 een beter Cybersecurity jaar kunt maken

Hoe je van 2021 een beter Cybersecurity jaar kunt maken

Het ‘New Normal’ State of Cybersecurity rapport geeft aan dat bedrijven nu kwetsbaar zijn voor potentiële inbreuken, omdat ze zich hebben gehaast om tegemoet te komen aan het aantal remote workers. Van verkeerde configuraties tot ongepatchte kwetsbaarheden en ingehuurde APT-hackers, organisaties hebben een moeilijk jaar gehad met het vinden van een...

Cybercriminelen spelen in op COVID-19-steun, vaccins, en meer

Cybercriminelen spelen in op COVID-19-steun, vaccins, en meer

Terwijl het vaccinatieprogramma voor COVID-19 op gang begint te komen, blijven cybercriminelen de aanhoudende crisis gebruiken om angsten uit te buiten. Aanvallen met een coronagerelateerd thema zijn nog steeds aan de orde van de dag. Proofpoint heeft zelfs nog nooit eerder meegemaakt dat één bepaald thema zo vaak en zo lang het cyberlandschap heeft...