Secureworks: niet alleen consumenten, maar ook bedrijven riscio lopen tijdens feestdagen

secureworks400300

De COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat veel aankopen online worden gedaan in 2020. Van levensmiddelen tot alledaagse benodigdheden, elektronica en luxegoederen. Wat we misschien zien, net als bij COVID-19, is dat cybercriminelen deals tijdens de feestdagen als thema gebruiken voor spam, phishing, malvertising en andere cybercriminele activiteiten. Het is vaak het thema, in plaats van het aantal aanvallen, dat verandert.

Online retailers worden over het algemeen blootgesteld aan meerdere soorten cyberaanvallen. Toch kunnen fysieke winkels ook het doelwit zijn van bijvoorbeeld point-of-sale-malware of creditcard-skimming. Het injecteren van code op e-commerce-websites om creditcards te skimmen, ook wel Mage Cart-aanvallen genoemd, is een andere vorm van criminele activiteit. Sommige grote retailers en reisorganisaties zijn hier in de loop der jaren slachtoffer van geworden. 
 
Voor veel organisaties heeft de decentralisatie van het personeelsbestand (d.w.z. werknemers die thuis werken) hun veerkracht tegen bepaalde soorten cyberaanvallen vergroot. Maar dit komt ook doordat men minder afhankelijk is geworden van centraal beheerde IT-infrastructuur, door meer gebruik te maken van cloud-diensten en werknemers die eigen apparaten gebruiken. Het is moeilijker om een grootschalige ransomware-aanval uit te voeren op een organisatie waarvan de gebruikers niet direct verbonden zijn met het netwerk en die gebruik maakt van meerdere cloud-diensten. Deze veranderingen hebben echter hun eigen risico's die zorgvuldig gemanaged moeten worden. Monitoren is een stuk lastiger geworden. Er wordt meer nadruk gelegd op identiteits- en toegangsbeheer, zodat alleen de juiste gebruikers toegang hebben tot de juiste systemen. Naarmate meer bedrijven gebruik maken van cloud-diensten, die afkomstig zijn van een relatief kleine groep aanbieders, zullen veel bedrijven en consumenten het merken als die cloud-infrastructuur tijdelijk overbelast of in storing is. 
 

De situatie is echter verre van hopeloos. Er zijn echter een aantal belangrijke controles die bedrijven in staat stellen om weerstand te bieden aan een reeks veelvoorkomende cyberaanvallen, waaronder criminele ransomware-aanvallen, business email compromise en gerichte aanvallen (APT). Denk hierbij aan het gebruik van multifactor-authenticatie, het versneld patchen van apparaten die met het internet zijn verbonden, het beveiligen van oplossingen voor toegang op afstand, het effectief monitoren van systemen en netwerken, en het vaststellen van risico's op basis van informatie over bedreigingen.

Rafe Pilling, Senior Threat Researcher, Secureworks

Lees ook
WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

Hackers hebben hun pijlen steeds vaker gericht op Remote Access Software. Daarnaast zijn er nieuwe technieken in omloop voor het stelen van wachtwoorden en informatie. Ook maken cybercriminelen de overstap van het gebruik van scripts naar het toepassen van andere ‘living-off-the-land’-technieken om een aanval op eindpoints te starten. Dat conclude1

Onderzoek Orange Cyberdefense: aantal slachtoffers cyberafpersing neemt toe

Onderzoek Orange Cyberdefense: aantal slachtoffers cyberafpersing neemt toe

Het aantal slachtoffers van cyberafpersing is afgelopen jaar wereldwijd met 46 procent gestegen ten opzichte van 2022. Dat is een van de opvallende conclusies uit het rapport ‘Security Navigator 2024’ van cybersecurityspecialist Orange Cyberdefense. Volgens het rapport zijn grote ondernemingen het meest getroffen door deze vorm van cybercriminalit1

Qualys voorspelt meer werkdruk en minder budget voor CISO’s in 2024

Qualys voorspelt meer werkdruk en minder budget voor CISO’s in 2024

Qualys publiceert de voorspellingen voor 2024. Volgens Paul Baird, Field Chief Technical Security Officer van Qualys, moeten CISO’s volgend jaar meer doen met minder. “Zij willen dit mogelijk maken door IT-beveiligingsoplossingen te consolideren en door automatisering te introduceren in hun teams, maar ze willen daarbij wel de verwachtingen van AI1