Niet man versus machine, maar man én machine

Een nieuw jaar, tijd om nog even terug, maar vooral vooruit te kijken! De groei in technologische ontwikkeling ging ook het afgelopen jaar goed door. Smart watches waren de nice-to-have, 3D-printers vinden hun weg naar consumenten en Tesla’s rijden (bijna) op autopilot. Die groei zat echter ook in het aantal datalekken en hacks. 

Uit eigen onderzoek van F5 Networks bleek al dat 2015 de twijfelachtige eer krijgt als het jaar waarin voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven bloot werden gesteld aan cybercrime. Geen bedrijf, organisatie en zelfs land is in principe meer veilig en consumenten worden zich steeds bewuster van de gevaren die zij lopen.

Wat betekent dit voor 2016? We zien een trend die (weer) meer focus legt op het individu dan op de massa. Veel investeringen zijn gedaan in technologie voor nieuwe zakelijke mogelijkheden; nu is het tijd om te kijken hoe het individu hiervan kan profiteren. Technologie en software leggen de fundering voor toekomstige innovaties. De trends zijn onder te verdelen in drie hoofdonderwerpen: prestatie, protectie en personen.

Prestatie

We zien een duidelijke stimulans in netwerkprestaties dankzij HTTP/2. Een snellere overdracht van informatie tussen browsers en servers is van cruciaal belang om meer uit een netwerk te halen, en dat is de belofte van HTTP/2 voor het web. Het werd hoog tijd voor een nieuw protocol, want de vorige stamt al weer uit 1997. Toen zagen websites er heel anders uit. De gebruikerservaring is bepalend, en met HTTP/2 wordt de druk op de servers aanzienlijk verlicht. Tijd om over te stappen dus.

Hoewel de belofte van HTTP/2 haast voor zich lijkt te spreken, zal ook deze technologie niet van de ene op de andere dag gemeengoed zijn. Het is niet ongebruikelijk dat een technologie die op papier ideaal is, de tijd neemt om breed geïmplementeerd te raken. Kijk maar naar IPv6. De adoptie is inmiddels, 20 jaar (!) na introductie, groot, maar nog steeds niet volledig afgerond. De groeiratio’s van HTTP/2 vallen echter niet tegen en het is ook niet vreemd dat we een protocol waar zoveel vanaf hangt zomaar aanpassen. Datzelfde geldt voor websites. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen, dat HTTP/2 wellicht de eerste keuze wordt, maar HTTP/1 vooralsnog de standaard ‘fall-back’-positie behoudt. Aan de backend (server) zijde kost zo’n overgang tijd en geld en zorgen voor dev en ops. Een HTTP/2 gateway vereenvoudigt dit traject. Het kan de support direct regelen zonder grootscheepse invloed op de backend.

We zullen een mix van HTTP/1 en HTTP/2 zien, waarbij vooral in mobiele toepassingen en backend apps de adoptie hoger zal zijn. Die zullen immers meer profiteren van de betere prestaties en zijn makkelijker te upgraden.

Protectie

Uit de eerder genoemde Infosecurity Survey blijkt een stijging van het aantal DDoS-aanvallen ten opzichte van vorig jaar. Het is de voornaamste internetbedreiging. De kennis over deze bedreigingen is toegenomen: men weet beter wat de bedreiging is en hoe er mee om te gaan. Zo is ook geleerd dat fraude door werknemers een groeiende rol speelt. De focus voor dit jaar ligt dan ook op het strikter naleven van het security-beleid en de beveiliging op gebruikersniveau.

We gaan ook een herziening van security-activiteiten zien. Waar DevOps de controle over het netwerk overneemt, is een vergelijkbare trend in security te zien. Mensen met kennis van beveiliging en softwareontwikkeling zullen in toenemende mate orchestratie en automatisering doorvoeren in de levering van software en infrastructuur. We zien ook steeds meer analytics in security, op basis waarvan betere beveiligingsbeslissingen worden genomen. Een betere gebruikerservaring en meer inzicht in de gebruikte applicaties.

Personen

We zijn op het punt aangekomen dat de meeste bedrijven niet langer proberen apparatuur te beveiligen, maar identiteiten. BYOD gaat door in 2016 en de beveiliging gaat van apparaten naar de combinatie van mensen, applicaties en data. Wederom een tegemoetkoming aan de gebruikerservaring; iedereen kan veilig het apparaat naar keuze gebruiken.

Eindgebruikers worden ook slimmer in het gebruik van apparaten en data. Enerzijds zorgt dat voor risico, zoals we hierboven zagen. Veel incidenten betreffen bewuste of onbewuste acties van medewerkers, veelal aangezet door kwaadwillende buitenstaanders. Gegevens van gebruikers blijven een aantrekkelijke buit. De eindgebruikers worden hier echter wel bewuster in. Zij zullen steeds vaker weloverwogen beslissingen nemen over welke informatie zij delen met organisaties en zullen druk zetten om die gegevens beter te beveiligen.

Er is veel om naar uit te zien met het oog op de technologische innovatieve verwachtingen voor dit jaar, maar we moeten niet vergeten wat eerdere ervaringen ons hebben geleerd, vooral rond cybercrime, mobiel werken en netwerkinfrastructuur. Het is gemakkelijk weglopen met de nieuwste innovaties en de risico’s te onderschatten of uit het zicht te verliezen wat de eindgebruiker eigenlijk wil en nodig heeft. Het is zaak te anticiperen en een heldere strategie te hebben om er zeker van te zijn een stap voor de rest te blijven.

Jack Niesen is pre-sales consultant van F5 Networks

Meer over
Lees ook
Cybersecuritymonitor 2022 namens Digital Trust Center

Cybersecuritymonitor 2022 namens Digital Trust Center

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft voor het zesde jaar op rij de Cybersecuritymonitor uitgebracht. Deze publicatie wordt mede op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) gemaakt. Dit rapport geeft inzicht in de actuele stand van zaken rond de cyberweerbaarheid van bedrijven en huishoudens in Nederland.

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op bedrijfsdoelstellingen zien omzetgroei

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op bedrijfsdoelstellingen zien omzetgroei

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op hun bedrijfsdoelstellingen kunnen aanzienlijk besparen op de kosten van cyberaanvallen en tegelijkertijd hun omzetgroei verhogen en hun marktaandeel vergroten, blijkt uit nieuw onderzoek van Accenture. Dit belangrijke inzicht komt naar voren in een tijd waarin we een wereldwijde toename van cyberaanvallen w1

Verizon 2023 Data Breach Investigations Report: frequentie en kosten van social engineering-aanvallen rijzen de pan uit

Verizon 2023 Data Breach Investigations Report: frequentie en kosten van social engineering-aanvallen rijzen de pan uit

Verizon Business publiceert de 16e editie van zijn ‘Data Breach Investigations Report’ (2023 DBIR). Het bedrijf analyseerde 16.312 beveiligingsincidenten en 5.199 datalekken. Een van de belangrijkste conclusies is dat de kosten van ransomware de pan uit rijzen. Deze malware versleutelt de data van organisaties en vraagt hen om losgeld in ruil voor1