“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem”

Leperlier Gabriel Verizon 266400.jpg

Organisaties wereldwijd blijven de kaarthoudergegevens van hun klanten in gevaar brengen. Volgens het nieuwste Payment Security Report (PSR) van Verizon Business voldoet slechts 27,9 procent van de organisaties volledig aan de eisen van de PCI DSS. Dit is de standaard die ontwikkeld is om bedrijven te helpen om hun betaalsystemen te beschermen tegen inbreuken en diefstal van gegevens van kaarthouders.

We bespreken de resultaten met Gabriel Leperlier, Senior Manager Security Consulting EMEA bij Verizon. Wat vindt hij de meest verontrustende uitkomst van het onderzoek?

“Dat dit het derde jaar op rij is dat we een daling van de compliance zien. In vergelijking met de piek uit 2016 (55,4%, red), gaat het om een daling van 27,5 procentpunten.”

Waar gaat het mis? Is het vooral een technisch probleem of een organisatorisch/procesmatig aspect?

“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem. Helaas zien we dat het veel bedrijven ontbreekt aan de middelen en de betrokkenheid van het senior management om databeveiliging en compliance op lange termijn te ondersteunen. Beveiliging van betalingen wordt vaak niet gezien als een permanente bedrijfsprioriteit, terwijl bedrijven een fundamentele verantwoordelijkheid hebben tegenover hun klanten, leveranciers en consumenten.”

Hoe lossen we dit op? Meer technologie? Strengere wetgeving? Informatie?

“Het antwoord is drieledig: mensen, prioriteiten en processen. Gegevensbeveiliging is een proces dat op lange termijn aandacht vraagt om strategische initiatieven en betrokkenheid van het senior management. Daarnaast zijn er vijf elementen essentieel. In chronologische volgorde zijn dat: een security business model (SBM), security-strategie, security operating model (SOM), security-kaders en security-programma's en -projecten.”

Meer over
Lees ook
Patroonherkenning op basis van AI ontdekt aanvallers die misbruik willen maken van accounts

Patroonherkenning op basis van AI ontdekt aanvallers die misbruik willen maken van accounts

AI kan op basis van patroonherkenning aanvalspogingen detecteren waarbij wordt gemaakt van gestolen accountgegevens of van andere methoden. De drie meest waargenomen dreigingen met een hoog risico in de eerste helft van 2023 waren: verdachte inlogpogingen (binnen zeer korte tijd inloggen vanuit verschillende regio’s), verdacht gebruikersgedrag en1

Vijf tips voor veilig databeheer

Vijf tips voor veilig databeheer

Waar cybercriminelen het voorheen vooral gemunt hadden op grote organisaties, zijn mkb-bedrijven tegenwoordig minstens net zo vaak het slachtoffer, zo blijkt onder andere uit onderzoek van ABN-AMRO. Dit heeft te maken met de verschillen in risicoperceptie. Grote organisaties zijn zich zeer bewust van cyberdreigingen, terwijl dit bewustzijn binnen1

Drie maatregelen die organisaties nu al kunnen nemen in voorbereiding op NIS2

Drie maatregelen die organisaties nu al kunnen nemen in voorbereiding op NIS2

De nieuwe Europese cyberveiligheidswet – NIS2 - die op de tekentafel ligt, vereist actie van veel organisaties. De wet creëert een algemene cyberbeveiligingstandaard op Europees niveau voor bedrijven die (in)direct actief zijn in kritieke sectoren en ketens. Dat betekent dat een flink aantal bedrijven onder deze wetgeving zal vallen, terwijl veel1