“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem”

Leperlier Gabriel Verizon 266400.jpg

Organisaties wereldwijd blijven de kaarthoudergegevens van hun klanten in gevaar brengen. Volgens het nieuwste Payment Security Report (PSR) van Verizon Business voldoet slechts 27,9 procent van de organisaties volledig aan de eisen van de PCI DSS. Dit is de standaard die ontwikkeld is om bedrijven te helpen om hun betaalsystemen te beschermen tegen inbreuken en diefstal van gegevens van kaarthouders.

We bespreken de resultaten met Gabriel Leperlier, Senior Manager Security Consulting EMEA bij Verizon. Wat vindt hij de meest verontrustende uitkomst van het onderzoek?

“Dat dit het derde jaar op rij is dat we een daling van de compliance zien. In vergelijking met de piek uit 2016 (55,4%, red), gaat het om een daling van 27,5 procentpunten.”

Waar gaat het mis? Is het vooral een technisch probleem of een organisatorisch/procesmatig aspect?

“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem. Helaas zien we dat het veel bedrijven ontbreekt aan de middelen en de betrokkenheid van het senior management om databeveiliging en compliance op lange termijn te ondersteunen. Beveiliging van betalingen wordt vaak niet gezien als een permanente bedrijfsprioriteit, terwijl bedrijven een fundamentele verantwoordelijkheid hebben tegenover hun klanten, leveranciers en consumenten.”

Hoe lossen we dit op? Meer technologie? Strengere wetgeving? Informatie?

“Het antwoord is drieledig: mensen, prioriteiten en processen. Gegevensbeveiliging is een proces dat op lange termijn aandacht vraagt om strategische initiatieven en betrokkenheid van het senior management. Daarnaast zijn er vijf elementen essentieel. In chronologische volgorde zijn dat: een security business model (SBM), security-strategie, security operating model (SOM), security-kaders en security-programma's en -projecten.”

Meer over
Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1